Web Analytics
Первинна меддопомога: у Харкові оцінили дотримання прав пацієнтів на інформацію | MediaPort

В лютому експерти ГО «Станція Харків» продовжили оціночну діяльність в рамках проекту «Підтримка прозорості сфери охорони здоров’я на Сході України». Цього разу в оцінці брали участь волонтери — студенти Харківського осередку Української академії лідерства. Експерти відвідали заклади охорони здоров’я міста Харків, які надають первинну медичну допомогу, та оцінили в них рівень дотримання прав пацієнтів на інформацію про ПМД. Результати оцінки приємно здивували експертів — в медичних закладах Харкова права пацієнтів на інформацію про ПМД дотримуються набагато краще, ніж в районах області. 

І навіть порівняно із результатами цих самих закладів, які були встановлені в ході аналогічного оцінювання рік тому, має місце значний прогрес. Хоча, на жаль, за жодним із параметрів оцінювання не зафіксовано повного виконання вимог законодавства.

Так, майже в усіх оцінених в лютому медзакладах біля входу (або у безпосередній близькості до нього) облаштовано інформаційний стенд. В більшості з цих установ оприлюднена інформація про надавача ПМД (повне найменування, код ЄДРПОУ, інформація про ліценцію на ведення медичної практики) та відомості про режим роботи. Максимально повно представлена інформація про лікарів, які надають ПМД: ПІБ, спеціальність, стаж роботи, кваліфікаційну категорію та час і місце ведення прийому. У всіх оцінених установах розміщено інформацію про можливість дистанційно записатися на прийом до лікаря (номер телефону, адреса електронної пошти чи інший спосіб комунікації). Практично в усіх оцінених закладах пацієнтам повідомляють про тимчасову відсутність лікаря та про наявні лікарські препарати. Майже ніде в оцінених медичних закладах на інформаційних стендах або безпосередньо біля них немає комерційної реклами.

Абсолютно всі вимоги до інформування пацієнтів про надання первинної медичної допомоги дотримані (хоч і з різним ступенем успішності) в Міській поліклініці №8 та в Міській дитячій поліклініці №14. При цьому в деяких установах розробили свої власні «ноу хау» — зокрема, в поліклініці №8 вигадали ідентифікувати лікарів ПМД, які вже набрали собі максимальну кількість пацієнтів (уклали необхідну кількість декларацій), спеціальними червоними наліпками на окремому інформаційному стенді.

Недоліки, які все ж таки мають місце в закладах Харкова з надання ПМД, є переважно неповторними. Хоча деякі моменти недотримання прав пацієнтів на інформацію про ПМД мають місце більш ніж в одному закладі.

Так, наприклад, іноді в оцінених медзакладах ігнорується необхідність оприлюднювати інформацію про освіту лікарів. Доволі часто пацієнтам не повідомляється про укладений договір із Нацслужбою здоров’я України про медичне обслуговування населення. Не скрізь до пацієнтів доведений перелік медичних послуг, які за таким договором надавач ПМД зобов’язаний безкоштовно надавати пацієнтам.

Є заклади, в яких недоліки є непоодинокими. У цих установах кількість порушень викликала неприємні враження у експертів. Так, в Міській поліклініці №21 не оприлюднено інформацію про код ЄДРПОУ, інформація про ліцензію на медичну практику та про договір з НСЗУ. В оприлюдненій інформації про лікарів є відомості про їх освіту, але немає даних про кваліфікаційну категорію. Не оприлюднений перелік медичних послуг, які повинен безкоштовно надавати цей заклад.

В Міській поліклініці №20 не оприлюднено перелік медичних послуг та інформацію про наявні медичні препарати. При цьому, в цій установі є спеціальний інформаційний стенд для цієї потреби (виготовлений за кошти міжнародної технічної допомоги — одного з проектів GIZ). Але краще б цього стенду не було б, бо його повісили, але ніякої інформації на ньому не розмістили.

В Міській дитячій поліклініці №12 не оприлюднено інформацію про договір цього закладу із НСЗУ та дані про освіту лікарів. Біля інформаційного стенду є матеріали комерційної реклами.

Міська поліклініка №17 становить собою не тільки взірець застарілої архітектури, але й приклад застарілого ставлення до інформування до пацієнтів. В цьому закладі не оприлюднено код ЄДРПОУ, інформацію про ліцензію на медичну практику, про договір з НСЗУ та, навіть, відомості про режим роботи. Єдина інформація про лікарів, яку можна отримати із морально та матеріально застарілого стенду – їх ПІБ та години та місце прийому. Немає переліку медичних послуг та інформації про можливість та спосіб дистанційного запису на прийом. Коридори цього закладу завішані комерційною рекламою.

В Міській дитячій поліклініці №4 не оприлюднено перелік медичних послуг, які повинен надавати цей заклад.

В Міській поліклініці №26 не оприлюднено код ЄДРПОУ, інформацію про ліцензію та про договір з НСЗУ — якщо б не наліпка «Тут можна обрати свого лікаря», то громадяни взагалі не змогли б дізнатися, що цей заклад надає ПМД.

Міська поліклініка №24 приємно приголомшує новісіньким євро-ремонтом, який дозволив фойє цього закладу конкурувати із «Регіональним центром послуг» за рівнем зручності та сучасного вишуканого дизайну. Прямо біля Реєстратури цього медичного закладу розташовано величезний телевізор-«плазма», по якому постійно транслюються відеоролики на медичну тематику. Але саме таке ультра-сучасне технічне обладнання й зіграло злий жарт із цим закладом — інформація про лікарів з надання ПМД повідомляється у відеорежимі (з цієї самої «плазми»), через що детально ознайомитися із цією інформацією неможливо. Також експерти «Станції Харків» встигли розгледіти, що по цьому телевізору транслюють відеоролики про медицину в Росії. Можливо, саме через таку високотехнічну оснащеність персонал поліклініки №24 так і не оприлюднив інформацію про ліцензію на ведення медичної практики та відомості про договір з НСЗУ.

В Міській дитячій поліклініці №2 не оприлюднено інформацію про режим роботи, освіту лікарів з надання ПМД та перелік медичних послуг.

В Міській лікарні №3 взагалі не оприлюднено майже ніякої інформації — тут навіть не обладнано інформаційного стенду. Майже дивом тут спромоглися все ж таки повідомити пацієнтам перелік медичних послуг та інформацію про можливість дистанційно записатися на прийом до лікаря. Відомості про лікарів з надання ПМД (без вказівки їх освіти) становить собою приклад аскетизму та мінімалізму. В цьому закладі навіть немає комерційної реклами.

В цілому оціночні візити експертів «Станції Харків» до закладів з надання ПМД дозволяють стверджувати, що в Харкові набагато більш старанніше, ніж в районах області, дотримуються прав пацієнтів на інформацію про надання ПМД. Переважна більшість вимог законодавства дотримуються, що свідчить про певну увагу до цього питання з боку керівництва закладів, які надають первинну медичну допомогу. Проте, в місті все ще залишаються окремі заклади та окремі аспекти, які все ще потребують уваги та покращання.

Читайте також