Медреформа в мережі, або Про що говорять сайти медзакладів Харкова
В грудні 2018-січні 2019 рр. учасники проекту «Сприяння прозорості в сфері охорони здоров’я Східної України» проаналізували офіційні веб-сайти медичних закладів Харкова, які уклали із Національною службою здоров’я України Договори про надання первинної медичної допомоги (ПМД). Перед командою стояло завдання визначити, чи виконуються вимоги нормативно-правової бази України щодо обов’язкового оприлюднення в мережі Internet інформації про надання ПМД.
Інформація для оцінювання бралася з офіційних веб-сайтів медичних закладів Харкова згідно відомостей з офіційного сайту Департаменту охорони здоров’я Харківської міської ради та «Довідника комунальних закладів та підприємств охорони здоров’я, які безпосередньо підпорядковані Департаменту охорони здоров’я Харківської міської ради». Дослідження Internet-середовища здійснювалося силами волонтерів — студентів Харківського осередку «Української академії лідерства».
Результати оцінювання продемонстрували певні досягнення медзакладів Харкова у сфері інформування пацієнтів щодо надання первинної медичної допомоги. Так, наприклад, в ході дослідження було з’ясовано, що всі медичні заклади, які уклали з Національною службою здоров’я України угоду про надання ПМД, створили власні офіційні веб-сайти, на яких відображають інформацію про ПМД. Проте медзаклади зробили це із різною успішністю.
В місті є тільки одна медична установа, яка виконала абсолютно всі вимоги щодо оприлюднення в мережі Internet інформації про надання первинної медичної допомоги. Цією установою є Дитяча поліклініка №16. Ще одна дитяча поліклініка (№12) виконала майже всі вимоги щодо оприлюднення інформацію про ПМД через офіційний веб-сайт медзакладу. Втім, у місті існує медичний заклад, який станом на початок року взагалі не оприлюднив на власному сайті жодної передбаченої законодавством України інформації про надання ПМД. І цим закладом теж є дитяча поліклініка.
Взагалі результати оцінювання сайтів медзакладів Харкова свідчать, що лікарні розміщають на власних сайтах обов’язкову для оприлюднення інформацію рідше, ніж поліклініки. Це може свідчити про те, що заклади стаціонарного лікування є менш компетентними в питаннях надання ПМД, дотримання прав пацієнтів та інформаційної взаємодії із ними.
Серед показників, які були оцінені, найбільш дотриманими виявилися вимоги до інформування про лікарів, які надають ПМД, а саме:
- ПІП лікаря, який надає ПМД — інформацію про це оприлюднили 94% медзакладів;
- лікарська спеціальність — інформацію оприлюднили 88% медзакладів;
- стаж роботи лікаря за спеціальністю — 79%;
- кваліфікаційна категорія лікаря — 82% медзакладів;
- місце (адреса) та графік роботи лікаря — 71%.
Водночас тільки трохи більше половини закладів на своїх сайтах вказали освіту лікарів, яку надають ПМД.
На сайтах медзакладів оприлюднена інформація про канали зв’язку для запису на прийом (79%) та про потреби, стан забезпечення, наявні залишки лікарських засобів та медичних виробів, що закуповуються за бюджетні кошти — 62%.
Вкрай мало медзакладів Харкова оприлюднили інформацію про: тимчасову відсутність лікаря, який надає ПМД (9%), інформацію про Договір із НСЗУ про надання ПМД (21%), перелік медичних послуг, які надаються в рамках ПМД (21%). Перше із цього переліку може бути викликане відсутністю у лікарів відпусток (час проведення оцінки — грудень-січень). Решта може свідчити про ігнорування керівництвом медзакладів прав пацієнтів на отримання інформації про ПМД.
В цілому оцінювання офіційних веб-сайтів медичних закладів Харкова, які надають первинну медичну допомогу, дозволило виявити наступні тенденції:
1. Жодна позиція, за якою повинно здійснювалося інформування пацієнтів про надання первинної медичної допомоги через офіційний веб-сайт медзакладу, не виконана абсолютно всіма медустановами міста. Дуже мала кількість показників, які успішно виконані переважною більшістю установ. Це свідчить про необхідність проведення серед керівництва медустанов Харкова роз’яснювальної роботи з питань дотримання прав пацієнтів на доступ до інформації про надання ПМД.
2. Більшість медзакладів активно висвітлюють інформацію про можливість дистанційно (телефоном чи електронною поштою) записатися на прийом та про наявні в закладі лікарські засоби (78% та 58% закладів відповідно). Це свідчить про відкритість переважної більшості закладів до змін, їх сумлінність у дотриманні прав пацієнтів на інформацію про найбільш цікаві та важливі для пацієнтів моменти.
3. Водночас більшість медзакладів не оприлюднює інформацію про перелік медичних послуг, які безкоштовно надаються в рамках ПМД, та про тимчасову відсутність лікарів (тільки 19% та 8% закладів відповідно). Це свідчить по те, що в медичних закладах міста все ще недостатньо інтенсивно здійснюється інформування пацієнтів та зберігаються передумови для зловживань та корупції з боку персоналу.
Оцінювання офіційних веб-сайтів медичних закладів Харкова, які уклали із НСЗУ Договори про надання ПМД, свідчить про часткове виконання медустановами вимог чинного законодавства про інформування пацієнтів про ПМД. Переважна більшість закладів виконують більшість вимог та достатньо успішно інформують пацієнтів. Проте поки не всі вимоги законодавства України щодо оприлюднення в мережі Internet інформації про ПМД достатньо успішно виконуються медзакладами Харкова. Це повинно змусити керівництво медичної сфери міста в майбутньому приділяти більше уваги дотриманню прав пацієнтів на інформацію про ПМД.
Проект «Сприяння прозорості в сфері охорони здоров’я Східної України» з жовтня минулого року реалізує громадська організація «Волонтерська ініціатива «Станція Харків». Метою Проекту є сприяння реалізації медичної реформи в Харківській області. Серед головних завдань — забезпечення захисту прав громадян України на медичну допомогу шляхом інформування населення про медичну реформу, а пацієнтів — про їхні права на медичну допомогу. Проект реалізується завдяки фінансовій підтримці «Національного фонду демократії» (США).
Читайте також: «Доступні ліки»: як покращити механізм фінансування