Тема: Історія

Увічнені і… загублені: загадки червоних мерців

Щоправда, останні швидко оговталися і почали під’юджувати перших: як то воно — вклонятися купі будівельного сміття? І не день, не два — майже сотню років! Як те сміття опинилося в могилі? І куди подівся труп? З’явилися навіть припущення, що його там взагалі ніколи не було.

Був! У пошуках відповідей на дражливі питання довелося перерити гори старих газет та документів. І попри те, що Коліних слідів відшукати не пощастило, робота не була даремною. Виявилося, що Руднєв лежав… не один.

На місці Коліного «поховання» з’явився невеличкий газон
На місці Коліного «поховання» з’явився невеличкий газон

На тому ж Скобєлєвському майдані (тепер — Героїв Небесної Сотні) сто років тому прикопали ще двох більшовиків. Відомих, розпіарених. Одного увічнили колись у назві вулиці, іншому «подарували» провулок. А от де знаходяться зараз їхні тлінні останки, не скажуть навіть найзапекліші з харківських «червоних». Бо одна справа верещати про наругу над історичною пам’яттю, і зовсім інша — формувати її та берегти…

У 1919-1920 роках «революційні» похорони проходили надзвичайно пишно і широко висвітлювалися у пресі. Бо радянська влада ще тільки спиналася на ноги і конче потребувала «местночтимых святых». Як приклад для молоді та геть незайву зброю у пропагандистській війні, котра не вщухала ані на мить.

Того ж Колю, закопаного хтозна-де у Поволжі в жовтні 1918-го, за три місці потому витягли з могили і відправили до Харкова, аби влаштувати грандіозну жалобну процесію.

В тому, що вона була, сумніватися не варто: 11 лютого 1919 року харківські «Известия» оприлюднили вельми докладний і дуже цікавий її опис. Від Південного вокзалу, де у залі першого класу тимчасово перебувала труна (все одно мороз і катма опалення), Руднєва донесли на руках аж до Скобєлєвського майдану. Причому зиґзаґами!

З Павлівської площі (Рози Люксембург) процесія піднялася вгору по Університетській, аби Коля «побачив» востаннє Совдеп (будинок урядових установ, знищений під час Другої світової). А потім труну ще й Миколаївським майданом носили (тепер — Конституції), перш, ніж жалобна хода звернула, врешті-решт, на Московську вулицю. 

Товариші прощаються з Руднєвим
Товариші прощаються з Руднєвим

До речі, кинули Колю не просто у яму: «В сквере против здания Народного Суда была приготовлена могила-склеп». В тій же статті: «При напряженной тишине стали опускать тело в склеп». Хто і коли його зруйнував? Чи не є залишками склепу бита цегла і фрагменти ліпнини, знайдені під могильною плитою у 2017-му?

Припускаємо, що Скобєлєвський майдан вибрали для поховання геть не випадково: місце було «підгодованим». Могила-склеп постала неподалік від популярної у харківців каплиці, яка належала Хорошевському монастирю. Коли у 1922-му його закрили, за ту каплицю довго сперечалися дві сусідні церкви — Вознесенська та Михайлівська. Бо ж тисячі людей щоденно проходили повз неї. З огляду на це, ідея перетворити майдан на VIP-цвинтар не видається такою вже безглуздою.

Наступний крок в її реалізації зробили 14 січня 1920 року. Точніше, два кроки відразу. Оскільки збіглися у часі дві помітних події — привезли з Лебедина тіло убієнного більшовика Максима Сапельника, а у Харкові помер від тифу його однопартієць Іван Котлов. 

Портрет Максима Сапельника з газети «Коммунист»
Портрет Максима Сапельника з газети «Коммунист»

За комуністичними мірками, обидва заслуговували на особливу пошану. Сапельник був членом президії губвиконкому, а Котлов мав вельми солідний партстаж — став російським соціал-демократом ще до розколу на більшовиків та меншовиків.

Їх теж добряче поносили по місту, перед тим, як поховати. Зберіглася програма жалобних заходів:

«Вынос тела т. Котлова в 10 ч. утра из квартиры около Ивановского переезда… Вынос тела т. Сапельника в 12 ч. дня из анатомического покоя ул. Либкнехта (б. Сумская), 41… Обе процессии встречаются на площади Тевелева (б. Николаевская), откуда шествие направляется по Московской улице на площадь Руднева (б. Скобелевская)».

Судячи зі статті в «Коммунисте» від 15 січня, програму виконали повністю:

«Гробы с погибшими по Московской улице были на руках друзей принесены на площадь Руднева. Здесь у раскрытой могилы были отданы последние почести борцам».

Та от біда: жодної інформації про подальшу долю тих могил знайти не вдалося. Знаємо лишень, що на майдані їх зараз точно немає. Якщо перенесли, то куди? Жодних згадок! Якщо зрівняли з землею, то хто?

І коли у випадку з Руднєвим ще можна грішити на денікінців, то Котлова з Сапельником поховали вже після «остаточного встановлення Радвлади у Харкові». Хіба німці у Другу світову зруйнували? Малоймовірно. Не того калібру діячі, аби «істинні арійці» переймалися їхніми могилами. 

Пам’ятник Івану Котлову, знесений декомунізацією. Вікімапія
Пам’ятник Івану Котлову, знесений декомунізацією. Вікімапія

З імовірністю 99%, саме «свої» зруйнували ще одне цікаве поховання — харизматичної Ганни Хоперської. Серед помітних харківських більшовиків року 1920-го вона була, без перебільшення, унікальним персонажем — чи не єдиною україномовною діячкою. Близько товаришувала з відомою поеткою Христею Алчевською і, так само близько — з першим головою ХГЧК Сильвестром Покко.

Саме Покко доклав зусиль для увічнення Хоперської після її смерті, що сталася 1-го травня 1920-го. Зберіглася постанова з його автографом: «Клеменовский сад, находящийся в ведении райпарткома, и Царицынскую улицу переименовать на сад и улицу имени тов. Ганны». І тільки з похованням недобре вийшло.

За своїм статусом у партії, Хоперська цілком могла претендувати, щонайменше, на престижний Іоанно-Усікновенський цвинтар. Але «возобладало мнение», що із жалобної процесії можна зробити шоу з глибоким символічним змістом. Мовляв, оскільки Ганна уславилася роботою серед пролетарів Петінки, то хай на Петінці і спочине. А саме — на занедбаному вже тоді Кирило-Мефодіївському цвинтарі.

Ганна Хоперська у гімназичні роки
Ганна Хоперська у гімназичні роки

Мотивували це рішення вельми пафосно:

«Черные дни гетманщины, разгул свергнувшей ее петлюровщины загоняли нас в такие углы для нелегальных собраний как кладбище за паровозостроительным заводом. Десятки собраний проводили мы там. Из всех большевистских кладбищенских завсегдатаев Ганна была ревностнейшей».

І ще цікавий аргумент на користь Кирило-Мефодіївського:

«С кладбища отлично видны Высшие Женские Курсы, которые Ганна еще в дореволюционное время забросила, отдав себя всю рабочему классу».

Демонстрація посмертного єднання трудової інтелігенції з пролетаріатом обернулася неприємним сюрпризом: за п’ятнадцять років потому із цвинтаря зробили парк. І після того про могилу Ганни ніхто і ніколи не згадував. Повторилося те саме, що з Котловим та Сапельником: ім’я на мапі міста лишилося, а де її прах — Господь відає!

За злою іронією долі, рівно за день до урочистого відкриття на кістках Червонозаводського парку — 11 серпня 1935 року, вийшла постанова Раднаркому УСРР про охорону і впорядкування пам’ятників та братських могил революційних діячів.

Червоноармійці «впорядковують» Кирило-Мефодіївський цвинтар – роблять з нього парк. Квітень 1935-го
Червоноармійці «впорядковують» Кирило-Мефодіївський цвинтар – роблять з нього парк. Квітень 1935-го

І отут виявилося, що спеціальну комісію Харківської міськради, яка займалася цим питанням, давно вже розпустили. А її обов’язки поклали на вічно «крайнього» — відділ народної освіти. Та в освітян і своїх турбот було по вінця!

Стимульовані копняком із Києва, «місцями пам’яті» пробіглися журналісти. І побачили геть не веселі картинки: «Могила жертв революції 1905 року на колишньому міському кладовищі зовсім запущена, поросла травою… Могила жертв денікінського терору являти собою безформну купу землі, порослу бур’яном. Земля осипається, загорожі немає».

Натомість були пафосні статті про тих, хто лежав без загорожі. Щороку,12 грудня, коли відзначали чергову річницю вигнання денікінців, хіба ледачий не згадував того ж Петра Слинька.

Йому пощастило! Перед тим, як колишній Братський цвинтар передали ФЕДу під новий корпус, жертв денікінщини перепоховали на Пушкінській. А от хто і коли «перепоховав» Руднєва з компанією, ще належить з’ясувати.

З’ясуємо! Аби не репетували про паплюження історичної пам’яті ті, хто сам її не беріг.

Розваги на гробах: як це починалося

Ух, який ґвалт стояв тоді у газетах! Хіба тільки ледачий не хвалив рідну комуністичну партію і особисто Миколу Несторовича Демченка «за ініціативу організації зеленого масиву».

Пропагандистська хвиля серпня 1935-го була настільки потужною, що накрила колись навіть автора цих рядків. І він, не подумавши, теж написав про тодішнього секретаря обкому як про безперечного автора блюзнірської ідеї влаштувати розваги на кістках. Хоча товариш Демченко був лише виконавцем. 

Насправді ж, ідея носилася в повітрі ще задовго до того, як шановний Микола Несторович став ватажком місцевих комуністів. І сказати з упевненістю, хто її першим висловив, навряд чи тепер можливо. Простіше було з’ясувати, хто першим зафіксував її документально.

Відштовхнувшись від цієї події, вдалося простежити у розвитку «чудесне» перетворення цвинтаря на парк відпочинку. Вийшла хай моторошна, зате дуже цікава хроніка харківського повсякдення.

Щоправда, заплатити за неї довелося досить популярним і вельми правдоподібним міфом. Про те, буцімто головною метою розбивки парку було знищення масових поховань жертв Голодомору.

Ні, задум виник раніше. 13 червня 1929 року газета «Вечернее радио» надрукувала цікавого листа від робітників Харківського паровозобудівельного заводу (тепер — об’єднання ім. Малишева). На жаль, не вказавши імена авторів — лише їхню кількість: «14 подписей».

Креативні пролетарі пропонували простий і зрозумілий план благоустрою Кирило-Мефодіївського цвинтаря: «Снести многие памятники, имеющие уже большую давность, расчистить некоторые аллеи. Запретить хоронить богатых на первой линии, изъять буянствующий и уголовный элемент». І в підсумку «рабочая окраина получит прекрасное место для отдыха».

Центральна алея Червонозаводського парку у серпні 1935-го. Здійснилася мрія петінських пролетарів!
Центральна алея Червонозаводського парку у серпні 1935-го. Здійснилася мрія петінських пролетарів!

Заплановане варварство підпиралося неспростовним, як на той час, політичним аргументом: «Сотни памятников с трогательными надписями поставлены умершей буржуазии, которая только тем и была знаменита, что вогнала в гроб многих жителей этого же района».

Закінчувався лист робітників вимогою, аби «Горсовет, комхоз и гормилиция», якнайшвидше дали відповідь на пропозицію ініціативної групи. Та чи була та відповідь — невідомо. Ані у пресі, ані у звіті міськради про виконання наказів виборців відшукати її не вдалося.

Натомість знайшовся цікавий документ, датований 30-м червня 1931 року. В цей день група керівних товаришів обговорювала непросте питання: «Про вивласнення території для збудування трамвайного кільця біля ХПЗ та сталеливарного цеху ХПЗ».

За підсумками наради було складено протокол із п’яти пунктів, який варто зацитувати хоча б фрагментарно. Вибачившись наперед за дикий канцелярит часів українізації.

Трамвай на вул. Плеханівській. Якраз біля новозбудованого парку. Вересень 1935-го
Трамвай на вул. Плеханівській. Якраз біля новозбудованого парку. Вересень 1935-го

«1. Запропонувати Управі Цвинтарів, Тресту Трамвай та Міськсанепіду протягом 3-х днів з’ясувати про кількість могил та давність заховання, що є на Кирило-Методієвському цвинтарі на місці наміченої траси трамваю, де гадається збудувати трамвайну колію. Після чого оголосити в газеті про реєстрацію заховань на цих місцях, щоб виявити громадян, які бажають перенести такі могили…

4. Запропонувати Управі Цвинтарів та Міськсанепіду сумісно з представником заводоуправління ХПЗ з’ясувати про кількість могил, що є на території, де будуватиметься сталеливарний цех ХПЗ.

5. Доручити Управі Цвинтарів та Інспектурі Культів висвітлити в пресі про ці міроприємства…».

Жодних слідів обіцяного «висвітлення» знайти не пощастило. Але добре, що хоч намір такий задекларували. За підписом заступника голови секції комунального господарства міської ради товариша Гальперина.

А вирок тій частині кладовища, яка залишилася після побудови вище згаданих об’єктів, підписав уже сам «мер», товариш Кузоятов Федір Петрович, 10 листопада 1932 року.

У квітні 1932-го харківцям ще пропонували впорядковувати поховання. Ті, що скоро ліквідують
У квітні 1932-го харківцям ще пропонували впорядковувати поховання. Ті, що скоро ліквідують

Цитуємо резолютивну частину протоколу засідання комісії у справах планування м. Харкова:

«1. Вважати за потрібне Кирило-Методіївський цвинтар закрити.

2. Організувати на терені Кирило-Методіївського цвинтаря Парк культури та відпочинку для Червонозаводського району та збудувати у цьому парку робітничого клюба для робітників заводу ХЕМЗ’а та Турбобуду…

4. Питання про закриття цвинтаря поставити на обговорення робітничих зборів Червонозаводського району…».

Подальший хід подій вдалося відновити за оголошеннями у харківській пресі.

12 серпня 1933-року: «В осуществление постановления Президиума Горсовета Президиум Краснозаводского Районного Совета объявляет:

1) В связи с переуплотнением Кирилло-Мефодиевского кладбища с 14-VIII 1933 года ПРЕКРАТИТЬ НА НЕМ ПОГРЕБЕНИЯ.

2) Территорию Кирилло-Мефодиевского кладбища включить в состав Краснозаводского районного парка согласно постановлению Комхоза Горсовета.

Временно, до открытия другого районного кладбища, погребение будет производиться на Журавлевском и Основянском кладбищах».

12 серпня 1935 року: на відкритті парку були не лише люди, а й верблюди
12 серпня 1935 року: на відкритті парку були не лише люди, а й верблюди

Та цікаво, що офіційний заклик переносити прах померлих пролунав лише за вісім місяців після наведеного вище оголошення, 16 квітня 1934 року. І термін було встановлено дуже жорсткий:

«Все заинтересованные в переносе праха их родственников должны В ТЕЧЕНИЕ ОДНОГО МЕСЯЦА со дня опубликования этого извещения внести в похоронное бюро Сантреста плату и ПОЛНОСТЬЮ ЗАКОНЧИТЬ ПЕРЕНОС ПРАХА  до 16-V 1934 г. на функционирующие кладбища».

Заклик цей закінчувався суворим попередженням: «По истечении месячного срока все могилы будут спланированы, и никакие претензии приняты не будут». Кожен, хто уявляє рівень добробуту пересічного харківця першої половини тридцятих, запросто здогадається, скільки людей змогло відгукнутися на цей заклик. «Сплановані» були навіть не сотні — тисячі поховань.

Саме на них, у прямому сенсі слова, витанцьовували веселі пролетарі 12 серпня 1935-го, під час урочистого відкриття парку. За два роки і дев’ять місяців після «доленосного» рішення товариша Кузоятова.

Щоправда, його самого у жодній статті не згадали. Бо з того часу встигло змінитися ще кілька голів міської ради: Ілля Шелехес, Самуїл Саратиков. А відкривати парк довелося вже Володимиру Богуцькому, обраному на посаду буквально за кілька днів до урочистостей.

Володимир Никифорович Богуцький – голова Харківської міськради. Закінчив так само, як і Демченко
Володимир Никифорович Богуцький – голова Харківської міськради. Закінчив так само, як і Демченко

Що саме там творилося, і хто з керівників що говорив, дізнатися неважко. Варто лишень відкрити підшивку «Харьковского рабочего» чи «Соціалістичної Харківщини» за серпень 1935-го. І пірнути, коли не гидко, у море славослів’я та океан рекордних цифр. На кшталт цієї, дійсно, вражаючої: танцювальний майданчик був розрахований на 600 пар.

Важче зрозуміти, наскільки виправданим було рішення про тотальну зачистку цвинтаря. Тут треба переглянути неймовірно багату кримінальну хроніку двадцятих-першої половини тридцятих років. Здається, дня не проходило без згадки про Кирило-Мефодіївський: як не зґвалтування, то самогубство, як не вбивство, то пограбування. І, значно рідше, тотальні міліцейські облави. Зазвичай, із солідним «виловом» у фіналі.

Ще цікавіше – порівняти цю хроніку зі спогадами про часи дореволюційні. Виявляється, влада вже тоді не контролювала територію цвинтаря. Там хіба що не жили більшовицькі агітатори! Бо ж поруч був головний «фронт робіт» — величезний пролетарський район.

Тим і вирізнялися комуністи, що вміли робити висновки із чужих помилок! А що, коли, крий Боже, новий Артьом серед могилок з’явиться? Чи нове втілення харизматичної Ганни Хоперської? Тільки вже протилежних політичних поглядів. Ні! Зачистимо в нуль! Під приводом боротьби зі злочинністю.

Жартуємо, звісно. Та в кожному жарті, як відомо, є доля правди…