Створити виставу разом «Нафті» запропонувала головна режисерка театру ляльок Оксана Дмітрієва. Сценографію, костюми та хореографію готувала «Нафта», акторський склад, звукорежисура — від театру ляльок, розповів «МедіаПорту» режисер «Нафти» Артем Вусик.
«Чи можна назвати це експериментом? Це більше потреба сьогодні в Харкові говорити про Харків, колаборація театру ляльок і театру «Нафта». П’єса «Мина Мазайло» по тексту Миколи Куліша з епохи «Розстріляного Відродження» зараз потрібна», — говорить Вусик.

Під час підготовки спиралися на виставу «Мина Мазайло» Леся Курбаса, прем’єра якої відбулася у Харкові 18 квітня 1929 року.
«Ми надихалися 20-ми роками ХХ сторіччя, відштовхувалися від пропозиції Курбаса і команди, сценографії Вадима Меллера — ми хотіли її переосмислити — від костюмів, які були у цій виставі. Це основне ядро, яким ми надихалися, але я також дивився інші постановки, в тому числі нашого театру Шевченка. Я не з тих режисерів, які вважають: ой, нічого не буду дивитися, щоб мені не заважало. Навпаки, допомагає: це вже було, тут так вирішено, тут по-іншому. Це дає мені думки, натхнення», — коментує Вусик.
На сцені — мінімум декорацій: чотири стіни з дверима, які трансформуються зі зміною дійства. Вистава стилізована під супрематизм — геометричні фігури присутні у костюмах та гримі.

Історія про харківську родину, яку Микола Куліш написав майже 100 років тому як відповідь на радянську політику українізації 1920-х років, на тлі сьогоднішніх подій в Україні стає актуальнішою, вважає Вусик.
«Вона перегукується, але не тим, що ми щось додали. Просто цей текст, наприклад, висловлювання тьоті Моті з Курська, коли вона каже: «Ми ж всі з вами руські люди» — це дуже сьогодні резонує, ріже вухо, тонізує. Ми в кінці трохи додали сучасності, але самодостатній текст Куліша виконує свою роль, немає потреби включати якісь події або наративи сьогодення. Вона працює як «архівна» вистава, але як «розархівована» і яка сьогодні теж сяє і випромінює ці меседжі, які є в нашому місті, по-новому. І, можливо, більш критично і більш серйозно вони звучать», — говорить Вусик.



Актор театру ляльок Павло Савельєв грає у п’єсі дядька Тараса.
«Куліш у 1928 році писав про одне, але те, що відбувається зараз, і коли ти читаєш п’єсу і ми почали репетиції, прочитавши весь текст, була відкрита щелепа — наскільки це все актуально. Особливо деякі персонажі, присутній «русский мир», висміювання всього українського. У Куліша тоді це було по-одному, а нині це зовсім інше звучання, інші сенси, але текст від цього стає тільки актуальнішим», — вважає Павло Савельєв.

Вистава завершується віршем Олега Каданова.
«Для мене це тепла і добра співпраця. Процес постановки був для мене важливим і підтримуючим. І так само для акторів і акторок. І що буде далі, мені дуже цікаво. Як воно відгукнеться, як спрацює, перші реакції глядачів», — говорить режисер вистави Артем Вусик.

Прем’єрні покази «Мини Мазайла» заплановані на 25, 26 травня, а також 2, 16 та 29 червня.
Дивіться фрагменти вистави на MediaPort у TikTok