Web Analytics
Столичний побут: цифри та факти | MediaPort

24 вересня 1930 року друкований орган окружного комітету КП(б)У впевнено проголосив: «Харків є типовим містом бруду і антисанітарії. Добровпорядженість столиці України дуже відстає від буйного зростання міста».

Безапеляційне твердження було підперте низкою цифр, котрі зможуть шокувати навіть найстійкіших прихильників міфу про «первую столицу». Бо ж мало хто уявляє, який жахливий побут ховався за престижним, на позір, статусом міста. До водогону, наприклад, було приєднано лише 16,8% домоволодінь Харкова.

Ще гірше складалися справи з каналізацією. Вона охоплювала своєю мережею тільки дві з двадцяти трьох тисяч харківських домоволодінь: 8,7%! А інших обслуговували незаслужено забуті герої перших п’ятирічок — міські асенізатори.

Оскільки їх теж порахували, можемо стверджувати, що на золотарів навантаження падало не менше, ніж на уславлених будівників ХТЗ. Півмільйонне місто мало всього 130 асенізаційних діжок і 3 автомобіля.

Одна з найпекучіших столичних проблем очима карикатуриста з журналу «Стружки»
Одна з найпекучіших столичних проблем очима карикатуриста з журналу «Стружки»

Найчудніше, що обслуговував творців «світлого майбуття» зневажений радянською владою приватник: класичний «экипаж машины боевой» — одна людина плюс одна коняка. І порушити його монополію ще й у цій галузі більшовики чомусь не поспішали. Зі згаданих 130 діжок комунальними були лише 36.

Хто працював гірше, хто краще — діло темне. Але загальний підсумок був сумним: щомісячно залишалися невиконаними у середньому 2000 заявок на вивіз відомої речовини. Тобто, ті ж самі 8,7 % домоволодінь стабільно потопали у…

Вибачте, не з того почали. Логічним було б спершу розповісти, що їв пересічний мешканець столиці УСРР.

Не повірите: те, що не встигали вивозити! 9 листопада 1930 року «Харківський пролетар» повідомляв: «В закритій їдальні для залізниці шкідники неодноразово псували їжу, вкидаючи туди скло, ганчір’я, кал».

А таке специфічне видання, як «Рабочий потребитель», непідготовленій людині краще взагалі не переглядати, аби не знудило. Ледь не в кожному числі як не цвяхи у борошні, то недопалки у хлібі. Фото СП-2 Це не «буржуазний наклеп» — харківський «Комуніст» від 21 грудня 1929 року.

З кореспонденції від 7 вересня 1929 року:

«В обеденной давке в литейном цеху ГЭЗ’а (сучасний ХЕМЗ — Авт.) не сразу заметили плавающих в супе червей. Кое-кто успел даже проглотить несколько ложек супа».

До речі, з ложками у столиці теж було не все просто. «Харківський пролетар» від 31 жовтня 1930 року:

«По 10-15 хвилин доводиться чекати черги, щоб одержати тільки ложку чи виделку».

Разом з посудом та їжею пересічний харківець в умовах дикої антисанітарії міг отримати і путівку на лікарняне ліжко. В кращому випадку, з харчовим отруєнням. Як це сталося з акторами «Березолю» 27 травня 1930 року: через неякісну вечерю довелося відкласти прем’єру «Диктатури» за п’єсою Микитенка! А в гіршому…

За серпень 1930-го, до прикладу, у місті було зареєстровано 607 випадків захворювання на скарлатину, 258 — на черевний тиф, 101 — на дифтерит. А вже за перші три тижні вересня додалося ще 466 чоловік зі скарлатиною, 366 з черевним тифом і 106 з дифтеритом.

Але важка хвороба ще не гарантувала потрапляння до лікарні. Станом на 24 вересня 1930-го було госпіталізовано близько 50% хворих на тиф і 62% хворих на скарлатину. І то лише завдяки швидкому перепрофілюванню терапевтичних та офтальмологічних відділень.

Та щоб підхопити на роботі болячку, туди ще треба було доїхати. І вдавалося це геть не всім. Бо ж основним міським транспортом був трамвай, який цілком обґрунтовано називали «фабрикою нещасних випадків».

«Харківський пролетар» від 14 листопада 1930 року
«Харківський пролетар» від 14 листопада 1930 року

«Хроніка смертей під колесами, поранень, аварій — надзвичайно велика. — бідкався 4 жовтня 1930 року «Харківський пролетар». — Два, а то й три нещасні випадки під час руху трамваїв на день».

Допитливим нащадкам газета залишила класичний сценарій такого випадку:

«Кількість вагонів не дає змоги відразу перевезти всіх. Біля вагонів натовп, люди чіпляються з усіх боків. Штовхання, натовп роблять те, що часто хто-небудь опиниться під вагоном. А звідти виймають уже криваві шматки людини».

Поки електричний транспорт різав людей, потихеньку додихав його попередник — транспорт гужовий.

З доповідної записки до міськради:

«По місту Харкову щоденно пересічно спостерігається до 40 випадків падіжу коней. Утильзавод завалено кінськими трупами. Та завод може обробити лише 10 трупів щоденно, а тому утворилася санітарна небезпека для Харкова».

На щастя, геть не всі «герої п’ятирічок» відчували потребу у транспорті. Бо значна їх частина мешкала поруч з місцем роботи. Але в нелюдських умовах:

«Бараки, де живуть будівельники, гарні тільки зовні, а в середині брудота. Бараки майже ніколи не прибирають. Світла немає, води теж часто не вистачає. Паразитів у бараках — безліч».

Та хай і поганим, барак, все ж таки, був дахом над головою. А багато хто і такого не мав! Згідно з офіційним звітом міської ради, за 1929 рік міліція підібрала на вулицях Харкова 725 жебраків і 883 безпритульних підлітка.

Справжній «столичний побут» іноді навіть потрапляв на сторінки газет. «Вечернее радио» від 4 квітня 1929 р
Справжній «столичний побут» іноді навіть потрапляв на сторінки газет. «Вечернее радио» від 4 квітня 1929 р

З того ж звіту можна дізнатися про існування у столичному місті такого цікавого явища як «хуліганствующі проститутки». Їх за вказаний період знайшлося лише 64.

Та засуджувати представниць секс-індустрії за хуліганство якось не випадає. Бо хто б не озвірів від такого життя?

Згортання непу призвело до нормованого розподілу продуктів. Як харчів, так і промислового краму. Тому зрозуміти столичний побут без слів «ХЦРК» та «забірна книжка» просто неможливо. Зате запросто можна обійтися без слова «магазин»: в живому та газетному мовленні його замінив «распред» — розподільник. Ось, до прикладу, «Харківський пролетар» від 5 листопада 1930 року: «Біля розподільнику ХЦРК №120 завжди скупчуються величезні черги».

ХЦРК (у побуті — Церабкоооп) — Харківський центральний робітничий кооператив, організація, що займалася робітничим постачанням. А забірні книжки — документи, котрі давали право на отримання товару.

Правила користуваннями ними були не тільки досить заплутаними, а ще й часто змінювалися. Ідеальна обстановка для найрізноманітніших зловживань! Щоб не вдаватися у подробиці, наводимо нижче зразки вказівок. Подібні їм десятками розсипані по харківських газетах. Спробуйте розібратися на дозвіллі!

А тепер трішечки про столичні норми. Ось публікація від 11 листопада 1929 року (геть не найважчий період):

«Астраханські, норвезькі та петровські оселедці відпускатимуть на талони тільки членам ХЦРК: групі А по 800 гр. на душу строком на 1 місяць, групі Б, В і утриманцям групи А по 600 гр.».

Не посмакуєш!

Здається, розміри пайка залежали від поточних потреб індустріалізації. Харківським залізничникам у вересні 1930-го видавали лише по 3 пачки махорки на місяць. А от сезонним робітникам Тракторобуду — по 6. Враховуючи тодішній рівень добробуту, різницю можна вважати серйозним стимулом для ударної праці.

Цікаво, чи спонукала б вона хоч до якихось дій сучасних оспівувачів «первой столицы»?