Web Analytics

Шкільні класи обладнали на п'яти станціях метро Харкова: подробиці

П'ять станцій, 17 кабінетів для 60 класів, понад тисяча школярів та щонайменше 400 педагогів та технічного персоналу. Новий навчальний рік у воєнному Харкові розпочнеться у комбінованому форматі: з 4 вересня тричі на тиждень охочі займатися наживо ходитимуть на уроки в метро. В інші дні, як і раніше, навчатимуться онлайн. Щоб займатися офлайн, необхідно тимчасово відрахуватися зі школи. Подробиці на пресконференції 31 серпня розповіла директорка міського Департаменту освіти Ольга Деменко. «МедіаПорт» наводить її ключові тези — пряма мова. 

Чому в метро

Згідно з рішенням обласної ради оборони навчання може бути лише в тих школах, де є спеціалізовані укриття. Це захисні споруди цивільного захисту або протирадіаційні укриття. Таких споруд у школах міста немає. Мало того, їх майже немає і в Україні. Найпростіших укриттів, які у нас є, небагато: зі 184 шкіл є в 126. Вони не можуть зараз бути використані, бо не гарантують повної безпеки для учасників освітнього процесу. А метро — споруда подвійного призначення, вона абсолютно безпечна. Саме тому ми розпочали готувати приміщення, які можна було б використовувати для освітнього процесу. 

Дійсно, в Харкові є не 7 (як повідомлялося ДСНС), а 8 шкіл, в яких при проєктуванні, будівництві було протирадіаційне укриття. Але ці школи побудовані 60-80 років тому. Це був повоєнний час. Була зовсім інша зброя і зовсім інші ДБН (державні будівельні норми). Ці укриття за проєктом повинні були витримати тиск 50 кілопаскалів, ударну хвилю. Зараз абсолютно інша зброя. Ті розрахунки ДБН, що були 80 років тому, абсолютно не підходять, бо ракета С-300, щоб їй був сопротив, це повинно бути 100 або 150 кПа.

Ми дуже зраділи щодо 8 шкіл. Думаємо: о, 8 шкіл буде працювати! Ми взяли спеціалістів, архітекторів, ДСНС, обслідували всі ці школи. І комісія одностайно сказала, що ці укриття не підходять. І вони вже переведені в найпростіші. Треба будувати сучасні... До речі, є у нас вже думки про створення сучасних бомбосховищ.

Читайте також: Шкільні укриття: що казали у Харківській міськраді раніше

На яких станціях 

  • «Університет»
  • «Перемога»
  • «Метробудівників»
  • «Тракторний завод»
  • «Академіка Павлова»

На кожній з п'яти станцій різна кількість класів. Наприклад, на ст. «Перемога» їх буде 5, а на cт. «Університет» — 7. Крім того, буде приміщення на кшталт учительської, там буде і стіл для медсестри, де можна залишити особисті речі. 

Якими будуть класи 

Облаштовані звичайні шкільні класи. Різниця лише в тому, що шкільний клас має площу 50 квадратних метрів, а тут класи матимуть площу 40 квадратних метрів. Але якщо в школі ми можемо розмістити 30 дітей, то в класах метро у нас буде максимум 20 дітей. Там будуть парти, дошки, необхідне обладнання. Це будуть збірні класи. Формується збірний клас в масштабах району, але при цьому кожна дитина залишає за собою право повернутися до своєї школи. Тобто це тимчасовий клас на час війни. В будь-який час батьки, якщо їм не сподобається, або вони передумають, зміняться обставини, вони можуть повернутися до онлайн-навчання у своїй школі.

Чи то посеред навчального процесу, чи то після закінчення навчального року, вона може повернутися до своєї школи. І разом з тим, якщо батьки і дитина вирішили залишитись в тій школі, яка стала для них базовою, вони можуть залишитись. Оцінки, журнали, все це буде, як у звичайній школі, але дитина і батьки чітко розуміють, що за дитиною залишається її місце в її школі.

На сьогоднішній день сформовано 60 класів, трохи більше тисячі дітей. В основному це початкова школа. З 60 класів, 23 класи — це першокласники. Передусім на них ми націлювали наші зусилля, бо ці діти вже два роки не відвідували дитячі садки. Навички комунікації, соціалізації, роботи в колективі — це все не те, що втрачене, це все не набуте. В цих 23 класах буде навчатися майже чверть першокласників, які в Харкові.

Парти будуть одинарні — у кожної дитини буде власна парта.

На станціях метро все вже зроблено. Ми зараз тільки заносимо і розставляємо меблі, нам потрібно туди занести і аптечки, і для рук паперові рушники, туалетний папір, миючі, дезінфікуючі засоби.

Ольга Деменко 31 серпня розповіла деталі навчання в метро

Базові школи та стимуляція вчителів

Базовими школи робили міцні, де сильні директори, хороший результативний колектив. Наприклад, 46 гімназія, яка розтрощена вщент і вчитись неможливо, але вона стала базовою школою для навчання в метро, бо це школа входить до сотні найкращих шкіл України. Ми її відбудуємо. А зараз вона базова школа і вона зі своїми вчителями буде забезпечувати навчання дітей Слобідського району. 

Що стосується вчителів, ми підбираємо найкращих. Це повинні бути сильні, сміливі, творчі люди. В цьому році випустили 454 класів, а перших набираємо 320. Тому у нас є вчителі, яких можна задіяти в організації навчального процесу для початкової школи. Для середньої та старшої, якщо така буде необхідність, буде збільшено навантаження на вчителів, і вони будуть певний день працювати в цих школах.

Всі, хто працюватиме в метро, будуть одержувати матеріальне стимулювання, доплати. В кожному класі, крім вчителя, працюватиме тьютор. Це педагог, може бути або вчитель, або вихователь з дитячого садка, який допомагатиме вчителю зустріти дітей, взяти їх у батьків або з автобуса, розміститись, поїсти, сходити до вбиральні, провести час на перерві і провести їх додому, бо вчителеві важко буде в нових умовах самому працювати.

Відповідно до чинного законодавства вчителі, які працюють у Новій українській школі, це 1-6 класи, одержують надбавку 20%, ми їм будемо виплачувати 30%. Ті, хто не працюють у НУШ, в тому числі технічні працівники, будуть додатково одержувати за роботу в метрополітені 10%.

Місто має власний бюджет, ми орган місцевого самоврядування, ми можемо, виходячи з можливостей бюджету, незважаючи на те, що можливості невеликі, здійснювати такі надбавки.

Крім тьютора, на кожній станції (а станцій таких на сьогоднішній день 5) буде обов'язково медичний працівник, психолог, охорона.

Зміни, тривалість уроків, перерви

Дві зміни. В одній класній кімнаті буде в першу зміну навчатися клас — з 9:00 до 12:00 — потім ми прибираємо класи, провітрюємо, і з 13:00 по 16:00 — друга зміна. В одному класі в один день працює два класи — в першу і в другу зміни. 

Щодня буде три уроки. Це буде змішане навчання. Це значить, що 2-3 дні діти будуть навчатись офлайн і 2-3 дні — онлайн у того самого вчителя.

Основні уроки, наприклад, для початкової школи: читання, математика, письмо. Для середньої, наприклад: українська мова, література, математика, історія. Інші — онлайн. 

Тривалість уроків: 30 хвилин в 1-2 класах, далі — 40 хвилин, з 5-го класу — 45 хвилин, тобто урок традиційний.

На перервах з дітьми будуть працювати тьютори, психологи. Вони будуть рухатись в коридорах, переміщуватись з ними, будуть проводити інтерактивні ігри. На вулицю вони йти не будуть, бо це небезпечно.

Харчування

Щодня діти будуть одержувати безкоштовне харчування. Ми створили спеціалізоване комунальне підприємство, яке займається харчуванням всіх дітей в школах. У 37 школах абсолютно безкоштовно щодня харчується від 30 до 35 тисяч людей. Це роблять шкільні кухарі. Комбінат дитячого харчування взяв на себе функції харчування дітей в метро.

Але це не буде обід в розумінні першої страви. Це буде екологічний паперовий ланчбокс, в якому буде булочка, котлета, трошки салату, сік або чай. Це буде те, що дитині зручно з'їсти за її партою. На кожній станції буде також чергувати технолог з комунального підприємства. Коли приносять їжу, технолог і тьютор допомагають дітям роздати їжу. Діти їдять, потім вони вологими серветками протирають парти і працюємо далі.

Підвезення

За потреби, ми вже її вивчили, будемо організовувати підвезення. Підключились до цієї роботи майже всі департаменти. Ідуть останні приготування з відпрацювання маршрутів. Дітей будуть забирати біля [базових] шкіл. По кожному району будуть маршрути, автобуси будуть привозити дітей до станцій метро і будуть відвозити їх знову. У кожному автобусі буде обов'язково педагог. Педагогічний працівник прийме дитину з рук батьків і потім привезе і поверне дитину батькам. 

Як тільки ми беремо дитину за руку, заводимо її в автобус, чи в метро, чи в клас, як раніше, відповідальність за безпеку і здоров'я дитини повністю покладається на нас. 

Наприклад, діти, які навчатимуться на ст. м. «Університет», закріплені за школою №5 на вулиці Свободи... Салтівка, проспект Тракторобудівників, там 4-5 шкіл. Ми обираємо ту школу, яка зручна для всіх. Батьки це все вже знають. Коли батьки оформляли заяву, вони писали, чи вони самі дитину приводять. Багато мам сказали, ми будемо самі приводити дитину до школи, і самі будемо забирати. Ми чітко знаємо, хто буде дитину приводити сам, кому потрібен підвіз, і в залежності від цього ми вибудували пункти збору дітей. 

Ми вчора працювали три години із Департаментом транспорту, ми вже допрацьовуємо кінцеві моменти, бо ми повинні чітко знати, звідки стартує автобус, де зупиняється, щоб він вчасно приїхав на ту чи іншу станцію метро. Потім цей автобус повинен дітей забрати, відвезти по тих же точках, а інший автобус в цей час збирає вже другу зміну. 

На сьогодні в одну зміну буде не менше 20 автобусів.