Web Analytics
Підприємство, пов’язане з нардепом Куницьким, постачало зарядні станції в Крим — розслідування «Схем» | MediaPort

Журналісти-розслідувачі з'ясували, що зарядні станції, виготовлені харківським заводом, за останні три роки заполонили тимчасово окупований півострів. Електрозаправки з цими станціями відомі в Криму під брендом DriveEnergy. 

«Як встановило розслідування «Схем», цю мережу електрозаправок відкрив кримський бізнесмен, уклавши партнерство із харківським заводом Autoenterprise у 2021 році. При цьому, Autoenterprise — це український бізнес, тісно пов’язаний із народним депутатом від «Слуги народу» Олександром Куницьким — він мав тут керівні посади до обрання у Верховну Раду, лобіював інтереси цього бізнесу, використовуючи свій мандат, офіційного власника заводу зробив своїм помічником, а депутатську приймальню розташував прямо на підприємстві», — йдеться у матеріалі проєкту «Радіо Свобода».

Холдинг Autoenterprise постачає свою продукцію у росію щонайменше з 2016 року, встановили «Схеми». Журналісти проаналізувати десяток контрактів і верифікувати їх завдяки базі імпортно-експортних операцій ImportGenius та вашингтонському Центру оборонних досліджень. 

«Замовником харківського обладнання в Росії здебільшого були приватні клієнти. Але українські зарядки також замовляли державні структури Росії, наприклад, холдинг «Россети». Цей холдинг купував не на пряму, а через посередників. При цьому, на харківському заводі чудово знали, для кого саме збирають станції – бо одразу брендували їх під час виробництва», — заявляють журналісти.

Обладнання з України возили напряму вантажівками — через Слобожанську митницю на Харківщині у Бєлгородську область.

Про те, як і коли станції потрапили до Криму, «Схеми» запитали в самого Куницького.

«Запитання неабияк стривожили фігурантів цього розслідування. Після того, як журналісти їх поставили, щодо редакції «Схем» почали одна перед іншою з’являтися неправдиві публікації. А репостив їх сам помічник депутата від «Слуги народу» Куницького, офіційний власник Autoenterprise Дмитро Ніконов та директорка холдингу Аліна Мустафаєва. Так само Ніконов намагався тиснути на авторів матеріалу під час листування», — стверджують автори матеріалу.

На запитання, чи відомо йому було, що компанія продавала свою продукцію у російську федерацію, Куницький відповів: «Мені про це невідомо, і навіть якщо це було — в чому питання?».

Нардеп каже, що не знає, як станції опинилися на окупованій території в Криму, і до продажів «не мав жодного стосунку».

Помічник депутата Куницького, офіційний власник Autoenterprise Дмитро Ніконов заявляє, що його компанія ніколи не поставляла станції в окупований Крим.

На цьому наполягає і керівниця компанії — депутатка Харківської міськради Аліна Мустафаєва: в росію – продавали, у Крим — ніколи. 

«До 24 лютого 2022 року законом України не було заборонено з Російською Федерацією мати взаємовідносини. Саме з тимчасово окупованим Кримом, я наголошую, у нас ніколи ніяких взаємовідносин не було. Зарядна станція це… Ось є у вас склянка, я можу її поставити сюди або переставити сюди. Так і з зарядним пристроєм. Його можна у будь-який час транспортувати куди завгодно, монтувати, демонтувати та інше», — сказала у коментарі журналістам Мустафаєва.

«Схеми» ж отримали копію договору з підписами та печатками, згідно з яким харківське підприємство «АЄ Фекторі» мало протягом 2021-2022 років продавати зарядні станції та комплектуючі компанії кримчанина Дєвлєчаєва, виготовлені у Харкові під брендом DriveEnergy, а також навчити його персонал поводитися із технікою та проводити гарантійне обслуговування обладнання.

«Саму фірму DriveEnergy, з якою харків’яни підписали контракт, Дєвлєчаєв завбачливо зареєстрував за межами Криму — по сусідству — у російському Краснодарі. Але існує низка фактів, які свідчать про те, що Дєвлєчаєв навряд чи міг приховати перед своїми українськими партнерами, в якому саме регіоні планує встановлювати їхні станції. По-перше, його єдиний офлайн-магазин під цим брендом працював саме в окупованому Криму, про що відкрито вказувалось в його рекламі на різних платформах», — йдеться у розслідуванні.

«Схемам» вдалося дістати внутрішнє листування працівників харківського підприємства Autoenterprise та поспілкуватися із декількома із них, щоб відновити події того часу. Стверджується, що керівництво компанії достеменно знало, що станції будуть використовуватися в Криму.

Олександр Куницький — народний депутат IX скликання від партії «Слуга народу». Він переміг у харківському окрузі №169. 

За даними розслідувачів, лише за два роки — 2018 і 2019 — Куницький щонайменше 4 рази з’їздив у російську федерацію, яка на той час вже декілька років як вела війну на Донбасі та окупувала Крим. На захоплений український півострів Куницький їздив також. 

У грудні 2023 року Офіс генпрокурора відкрив справу щодо харківського нардепа Куницького. Його підозрюють у службовому підробленні — на тлі обмежень виїзду з України під час війни. За твердженням проєкту «Схеми», народний обранець безпідставно перебував за кордоном три тижні замість дозволених йому п’яти днів.