Парфенон на Пушкінській: нездійснена обіцянка
14 червня 1923 року у Харкові урочисто відкрили Центральний єврейський робітничий клуб. У колишній хоральній синагозі.
Тепер можна зустріти твердження, буцімто відкривали клуб імені ІІІ Інтернаціоналу, але це не так. Згаданий заклад на той час вже існував. В будинку Гофмана і Деуеля по вулиці Куликівській (Мельникова). Звідтіля його і переселили на Пушкінську.
Можливо, для багатьох буде відкриттям, що розважальні заклади радвлада влаштовувала не лише у церквах. Таке ж лихо спіткало і юдейські молельні міста Харкова. Саме на хоральній синагозі відпрацьовували пропагандистські прийоми, які будуть широко використані трохи пізніше, коли закриття та знищення культових споруд набуде характеру всесоюзної пошесті.
Знавці старої харківської преси погодяться: з кількох десятків закритих більшовиками православних храмів по-справжньому серйозного газетного лементу у
Через те, що вона часто потрапляла у поле зору журналістів, процес перетворення культової споруди на розважальну вдалося простежити у розвитку. І картинка намалювалася геть не весела…
Саме під час закриття синагоги вперше в історії міста було зафіксоване масове використання «писем трудящихся». Навіть у 1922-му, коли йшла надзвичайно гучна кампанія з вилучення церковних цінностей, такого не було. Один тільки лист і з’явився у «Пролетарии». Від робітника Григорія Ткаченка, який пропонував зняти срібний дзвін з Успенського собору.
А тут мов греблю прорвало! Лише 26 березня 1923 року відразу дев’ять листів надійшло
Гучними заявами відзначилися кондитери, студенти-медики і студенти-ветеринари, працівники ткацької та шкіряної промисловості. Але найцікавішою з точки зору логіки була резолюція, затверджена під час зборів «еврейских рабочих, ежедневных посетителей клуба им. III Интернационала». Коли вірити «Коммунисту», у них взяли участь півтори тисячі людей.
Колективний розум народив справжній шедевр: «Не
Так чи інакше, станом на 27 березня губвиконком зібрав дві з половиною тисячі підписів за передачу синагоги під клуб.
Та існував рух і у протилежному напрямку! Про нього згадувала 31 березня «Рабочая Украина»: «Хитрую штуку надумали и харьковские раввины. Прочитав в газетах, сколько рабочих подает голоса за передачу хоральной синагоги для клуба, они решили вместе с благбазниками тоже
Скільки зібрали «альтернативних» автографів, жодна газета не пові
Саме його керівникові, товаришу Коломойцеву,
Над людським морем вирували гасла: «Наша родина — царство труда! Наша молитва — беспощадная борьба! Наше царство небесное — царство коммунизма! В борьбе щита Давида с пятиконечной звез
З огляду на важливість події, відкриття клубу висвітлювало відразу троє журналістів — Балтер, Гарфінкль і Вєтлугін. Та характерної для таких випадків об’ємної картинки все одно не вийшло. Бо всі торочили в унісон: розсадник темряви перетворено на розсадник світла! Далі за інших пішов Вєтлугін. Він побачив у колишній синагозі «будущий Парфенон пролетарской культуры и рабочего торжества».
Але першим «культурним» ви
Протягом тижня, з 15 червня починаючи, колишня синагога ломилася від глядачів. Бо ж сюжет був цікавим. Хабарника Сахаровича затримали з тільки-но отриманими грошима, але він клявся, буцімто взяв їх лише для передачі наркому робітничо-селянської інспекції. А хабародавець Омельченко стверджував, що «давав на лапу» за особистою вказівкою наркома освіти. Сплило також вічно актуальне: численні «відкати» під час закупок для державної установи.
Але культура у недавній молитовні все ж таки забуяла. Істино пролетарська, як і обіцяли. Про що свідчить цікаве пові
У листопаді 1927 року, здавалося б, намітилися зміни на краще: в синагозі (вона ж — клуб ІІІ Інтернаціоналу) відкрили так званий робітничий університет. Щось на кшталт вечірніх курсів для «піднесення культурного рівня ря
Газета завела старої пісні: більшовицьке світло знову перемогло релігійну темряву! Та в ній прорізалися і дещо несподівані нотки: «Як не перероблювали, не перебу
Несподівано осяяння відвідало Якова Бєльського — талановитого письменника, ху
Цитуємо: «Ще недавно в цьому будинку молилися побожні старі. Їх змінила весела робітнича молодь. Полетіли кудись згортки тори і срібне шиття амвону. На стінах з’явилися вогневі гасла і «божий будинок» став культурним вогнищем. Ієгова мовчки переніс образу».
Може, й мовчки. Але за десять років після виходу статті «Синєблузий університет» Бєльського розстріляли.
Така сама
Хоча в цьому випадку про жодну містику говорити не випадає. Двоюрідного брата товариша Троцького у сталінському СРСР не врятували б, напевне, і всі боги світу.
На початку 1928-го розхвалений «Комуністом» навчальний заклад перевели з Пушкінської на Сумську. А
Клуб імені ІІІ Інтернаціоналу зустрів
…Закінчувався п’ятий рік бурхливого палахкотіння «культурного вогнища».
-
Теги:
- Едуард Зуб,
- історія,
- синагога,
- Харків