Web Analytics
У справі про катастрофу Ан-26 на Харківщині є перші підозрювані: що відомо | MediaPort

Командира військової частини А-4104 в Чугуєві, керівника польотів частини та командувача Повітряних сил України Сергія Дроздова підозрюють у причетності до катастрофи Ан-26 на Харківщині. 

В чому підозрюють військових 

Слідчі вручили військовослужбовцям підозри 18 грудня, повідомили у Державному бюро розслідувань.

Командир частини підозрюється за ст. 416 Кримінального кодексу України (порушення правил польотів та підготовки до них), командувач Повітряних сил ЗСУ — за ч. 3 ст. 425 (недбале ставлення військових службових осіб до служби), керівник польотів — за ст. 416 та ч. 3 ст. 425. 

«З приводу суті службового недбальства, воно полягає у тому, що ці порушення були допущені як на стадії підготовки до польотів, оскільки були допущені на борт літака особи, які взагалі там не мали бути, як на стадії здійснення польоту, коли політ дозволявся із порушенням як правил експлуатації літального апарату, так і правил здійснення польотів», — заявив заступник керівника Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Офісу генерального прокурора Сергій Личик.

Сергій Личик (праворуч) та Вадим Приймачок
Сергій Личик (праворуч) та Вадим Приймачок

Як пояснив начальник відділу слідчого управління ДБР Вадим Приймачок, командувач Повітряних сил Збройних сил України затвердив концепцію триступеневої підготовки, яка передбачала одночасне навчання курсантів-льотчиків і курсантів-штурманів, «що само по собі є незаконним, оскільки у кожного з них різна програма, яка відрізняється і по часу виконання завдань, і по методиці виконання».  

«Ці порушення не усувалися, навпаки, вважалися нормою. В порушення правил польотів, яким чітко визначено алгоритм, хто має право літати, хто має право бути керівником екіпажу, помічником керівника екіпажу, до польотів були допущені курсанти, зокрема, два курсанти-льотчики, які не мали практичного досвіду управління літаком з навантаженням», — сказав Приймачок. 

Під час розслідування підозрюваних може стати більше, зазначають в прокуратурі. 

«Ми не вважаємо, що ми встановили виключно всіх осіб, причетних до катастрофи літака… Ступінь вини й відповідальності кожної військовослужбової особи, яка мала відношення до організації і здійснення польоту та експлуатації літака Ан-26Ш, буде надана в ході подальшого досудового розслідування. І за результатами цього будуть встановлені міра і ступінь відповідальності інших військовослужбовців», — сказав Сергій Личик.

За його словами, під час розслідування виявлено безліч порушень, озвучена тільки частина з них.  

Що з’ясували про навички командира

Командир екіпажу не мав достатньої практики нічних польоті, у нього також не було штатного помічника, кажуть у ДБР. 

«Командир екіпажу, загиблий, теж був допущений до вказаного польоту з порушенням, оскільки він не мав навичок, вірніше, не відновлював навичок польотів вночі впродовж більш ніж 11 місяців, що заборонено нормативними документами», — сказав Приймачок. 

«Не було взято зі сторони керівництва польотів управління цим літаком для безпечної посадки, не було зроблено чітких заходів щодо можливого заходу на повторне коло. Можливо, десантування з подальшою посадкою літака мінімальної кількості членів. Все це системні порушення за бездіяльності, недбалості вищого керівництва, які про ці порушення знало, саме їх схвалювало…», — сказав Приймачок. 

Як коментує підозру командувач Повітряних сил 

Тоді як у ДБР називають причиною «сукупність помилкових рішень командира за відсутності контролю з боку керівництва управління польотами», в Міноборони посилалися на технічний бік авіакатастрофи. 

«Я собі ставлю питання, з якою метою та для чого все це робиться? Хто і які цілі переслідує? І я хочу сказати, 20 листопада 2020 року Акт технічного розслідування катастрофи літака Ан-26 був затверджений (затверджений Міноборони — ред.), і в ньому були затверджені як головні, так і ті причини (причини Дроздов не назвав, а військовопосадовці їх не коментували, посилаючись на таємницю слідства — ред.), які безпосередньо були причиною цієї катастрофи. І саме за цими висновками ДБР мала зробити висновки і визначити винуватість і ступінь винуватості усіх посадових осіб до цієї катастрофи. А що ми маємо? Спочатку мене хотіли принизити моїм сином, а він не є мажором, який був представлений деякими ЗМІ, він, як усі, курсанти Харківського національного університету Повітряних сил, навчається і літає на тих самих літаках, на яких літають всі. Напередодні цієї страшної катастрофи в складі екіпажу і на тому самому літаку він виконував польоти…», — заявив в ефірі «Свободи слова Савіка Шустера» командувач Повітряних сил ЗСУ Сергій Дроздов. 

За його словами, підозра містить текст на 30 сторінок. Дроздов висловив здивування, що усі викладені там факти пред’явлені йому, хоча у нього багато підлеглих. 

«У мене підозра на 30 сторінок, де все визначено: починаючи від військової дисципліни в бригаді, порядку організації і підготовки льотчиків, порядку організації тих керівників, які керують процесом підготовки. Хоча якщо подивитися на самі Повітряні сили, вони складаються не тільки з командування, але й з решти стволів, які контролюють льотну підготовку, підготовку екіпажей, безпеку польотів. У мене є три заступники, два командувачі, харківський університет, в якому так само є люди, які готують і рішення, і пропозиції, і програми, а всі ці заходи, які перераховані у повідомленні про підозру, висловлюються саме особисто мені», — сказав Дроздов. 

На його думку, кримінальні провадження проти військовослужбовців «дискредитують» армію. 

«Ще до моменту винесення рішення суду вже вішаються ярлики, формується негативна суспільна думка відносно тих офіцерів, командирів, які причетні до подій, які сталися. І такі обвинувачення — і на генералів, і на командирів, які керують військами у зоні проведення операції Об’єднаних сил, — не несуть доброго для нашої армії, а навпаки підривають моральний дух, так і тих військовослужбовців, які виконують їх задачі», — заявив Дроздов.

Реакція родичів загиблих 

Військовослужбовці, відповідальні за допуск до польотів та організації навчань, мають відповісти за законом, певні родичі загиблих в авіакатастрофі. 

«Йому з частини вранці подзвонили, що він сьогодні літає. Просто так він же не стрибнув би в літак. Хто його допустив? Чому ці особи не відповідають за законом за допуски до польотів?… От вони як у травні прийшли, і постійні польоти — і ранкові, і денні, і нічні», — сказала у коментарі Суспільному мати командира екіпажу Ан-26 Ірина Кишеня. 

«Будемо сподіватися, що нарешті, можливо, полетять чиїсь високі голови цього разу, а не просто спишуть усе на мертвих простих людей», — сказала дружина члена екіпажу Марина Козаченко

Суд має обрати підозрюваним посадовцям запобіжні заходи. Чи вимагатимуть слідчі взяти їх під варту, в ДБР не відповіли. За службову недбалість підозрюваним загрожує до семи років за ґратами, за порушення підготови та правил польотів — до 15. 


Внаслідок катастрофи військового літака Ан-26, який 25 вересня виконував тренувальний політ в Чугуєві з курсантами Харківського національного університету Повітряних сил ім. І. Кожедуба, загинули 26 людей: 19 курсантів і сім членів екіпажу. Один курсант вцілів. 

Слідчі вручили військовослужбовцям підозри 18 грудня, повідомили у Державному бюро розслідувань. 

Командир частини підозрюється за ст. 416 Кримінального кодексу України (порушення правил польотів та підготовки до них), командувач Повітряних сил ЗСУ — за ч. 3 ст. 425 (недбале ставлення військових службових осіб до служби), керівник польотів — за ст. 416 та ч. 3 ст. 425 КК України). 

«З приводу суті службового недбальства, воно полягає у тому, що ці порушення були допущені як на стадії підготовки до польотів, оскільки були допущені на борт літака особи, які взагалі там не мали бути, як на стадії здійснення польоту, коли політ дозволявся із порушенням як правил експлуатації літального апарату, так і правил здійснення польотів», — заявив заступник керівника Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Офісу генерального прокурора Сергій Личик.

Як уточнив начальник відділу слідчого управління ДБР Вадим Приймачок, командувач Повітряних сил затвердив концепцію триступеневої підготовки, яка передбачала одночасне навчання курсантів-льотчиків і курсантів-штурманів, «що само по собі є незаконним, оскільки у кожного з них різна програма, яка відрізняється і по часу виконання завдань, і по методиці виконання».  

«Ці порушення не усувалися, навпаки, вважалися нормою. В порушення правил польотів, яким чітко визначено алгоритм, хто має право літати, хто має право бути керівником екіпажу, помічником керівника екіпажу, до польотів були допущені курсанти, зокрема, два курсанти-льотчики, які не мали практичного досвіду управління літаком з навантаженням», — сказав Приймачок. 

За його словами, не мав достатньої практики нічних польотів командир екіпажу, у нього також не було штатного помічника. 

«Командир екіпажу, загиблий, теж був допущений до вказаного польоту з порушенням, оскільки він не мав навичок, вірніше, не відновлював навичок польотів вночі впродовж більш ніж 11 місяців, що заборонено нормативними документами», — сказав Приймачок. 

«Не було взято зі сторони керівництва польотів управління цим літаком для безпечної посадки, не було зроблено чітких заходів щодо можливого заходу на повторне коло. Можливо, десантування з подальшою посадкою літака мінімальної кількості членів. Все це системні порушення за бездіяльності, недбалості вищого керівництва, які про ці порушення знало, саме їх схвалювало…», — сказав Приймачок. 

Досудове розслідування триває. В ДБР зазначають, що встановлені не всі підозрювані. 

«Ступінь вини й відповідальності кожної військовослужбової особи, яка мала відношення до організації і здійснення польоту та експлуатації літака Ан-26Ш, буде надана в ході подальшого досудового розслідування. І за результатами цього будуть встановлені міра і ступінь відповідальності інших військовослужбовців», — сказав Сергій Личик.

Підозрювані не затримані, суд має обрати їм запобіжні заходи. Чого проситимуть слідчі, в ДБР не уточнили. 

Приймачок назвав причиною катастрофи «сукупність помилкових рішень командира за відсутності контролю з боку керівництва управління польотами».