Web Analytics
«Керування як? Ніяк». Держкомісія озвучила причини катастрофи Ан-26 | MediaPort

Урядова комісія з розслідування причин катастрофи військового літака Ан-26, що сталася 25 вересня під Чугуєвом, 28 жовтня оприлюднила висновки.

Серед причин авіакатастрофи визначили небезпечні фактори у польоті, недостатню підготовку екіпажу та порушення керівництвом норм організації, розповів на засіданні Кабінету міністрів віцепрем’єр та голова комісії Олег Уруський. 

Він оприлюднив графіку з хронологією виникнення і розвитком катастрофи Ан-26. На зображенні представлені фрагменти перемовин членів екіпажу. 

Особлива ситуація на борту літака тривала вісім хвилин, після чого перейшла в аварійну. Екіпаж намагався вийти з ситуації. Але менш, ніж за хвилину, ситуація перетворилася на катастрофічну. О 20:44 між бортовим техніком та командиром екіпажу відбувається діалог (мовою оригіналу)

— Управление как? 

— Никак! 

Далі — зіткнення з землею. 




За словами Уруського, 25 вересня планувалось вісім польотів, що мали завершитися о 22:50.

«О 20:35 літак виконав п’яту посадку. Замість обрулювання та зміни членів екіпажу, командир екіпажу майор Кишеня виконав шостий зліт конвеєром, що означає, що посадка і зліт виконуються без зупинки літака на посадковій смузі», — описав передумови авіакатастрофи Уруський.

До падіння Ан-26, що сталося менше, ніж за десять хвилин після зльоту, призвела низка небезпечних факторів, продовжив віцепрем’єр:

  • Відмова системи ПРТ-24 з системи управління лівого двигуна, що о 20:36:05 спричинило виникнення особливої ситуації.
  • Після встановлення горизонтального польоту екіпаж не вирівняв тягу лівого та правого двигунів.
  • Випуск екіпажем закрилків на етапі заходження на посадку у положення 38 градусів.
  • Несвоєчасне переведення літака на зниження та помилкова побудова траєкторії на зниження, намагання якнайшвидше вийти на глісаду замість зниження з виходом на початок злітно-посадкової смуги.
  • Штучне створення несиметричності тяги силової установки (воно суттєво погіршило умови польоту — з 20:44:05 на борту літака виникає та розвивається аварійна ситуація).
  • Неусунення ковзання, яке обумовило перехід о 20:44:32 аварійної ситуації в катастрофічну.

Внаслідок цього о 20:44:49 на швидкості 100 км/год з кутом крену 75% та кутом тангажу 26% літак зіткнувся з землею. За приблизною оцінкою, перевантаження в центрі мас літака на момент удару складало 12 одиниць, зазначається у доповіді.

Місце авіакатастрофи. Фото Харківської ОДА
Місце авіакатастрофи. Фото Харківської ОДА

Уруський повідомив, що комісія визначила кілька причин авіакатастрофи, серед них — організаційні:

  • Втрата швидкості на передпосадковій прямій, яка призвела до звалювання літака з подальшим зіткненням з земною поверхнею.
  • Загальноприйнята в університеті практика виконання на літаку Ан-26 зльотів конвеєром, на одному з яких через швидкоплинність процесу екіпаж не виявив відмову лічильної техніки та своєчасно не припинив зліт.
  • Відмова системи ПРТ-24 лівого двигуна в умовах непередбаченого плановою таблицею польотів виконання зльоту конвеєром.
  • Загальноприйнята у військовій частині практика перебільшення встановленої одночасної кількості та змішування екіпажів курсантів-штурманів та курсантів-пілотів на борту літака.
  • Порушення планової таблиці польотів, перебування у шостому польоті на борту літака осіб, які не були передбачені плановою таблицею польотів.
  • Неприпинення порушень керівництвом польотів, керівником польотів, керівником посадки та помічником керівника польотів.

Також серед причин — відсутність контролю з організації та виконання польотів посадовцями Харківського національного університету Повітряних сил імені Івана Кожедуба, системні порушення виконання польотів і недостатня підготовка екіпажу щодо дій в особливих ситуаціях.

«На технічні неполадки, які мали місце в даному випадку, наклався людський фактор. Плюс системні серйозні порушення в організації польотів із забезпечення безпеки», — підсумував віцепрем’єр.

Урядова комісія підготувала список рекомендацій щодо запобігання подібним ситуаціям. Висновки розслідування передадуть правоохоронцям. Слідство веде Державне бюро розслідувань. В Міноборони працює своя комісія. 

Рішення щодо компенсацій сім’ям членів екіпажу ухвалять після встановлення всіх факторів Міністерством оборони, сказав Уруський. Сім’ї курсантів вже отримали одноразову грошову допомогу.


Внаслідок катастрофи військового літака Ан-26, який 25 вересня виконував тренувальний політ в Чугуєві з курсантами Харківського національного університету Повітряних сил ім. І. Кожедуба, загинули 26 людей: 19 курсантів і сім членів екіпажу. Вцілів один — курсант В’ячеслав Золочевський з Харківщини. Після виписки зі шпиталю курсант місяць перебуватиме на реабілітації, потім планує продовжити навчання в університеті. 

В процесі розслідування з посади начальника ХНУПС ім. Івана Кожедуба відсторонили Олександра Турінського.