«Формула Штайнмайєра»: реакція Верховної Ради
На початку пленарного засідання Верховної Ради України 2 жовтня представники парламентських фракцій висловилися на тему учорашньої заяви Володимира Зеленського про погодження «формули Штайнмайєра» щодо проведення місцевих виборів на Донбасі. Публікуємо фрагменти виступів депутатів.
«Маємо почути простою людською мовою, які є наміри президента»
Сергій Рахманін, фракція «Голос»
«Ми починаємо проходити через перше складне випробування. Це випробування відсутністю інформації. Я би назвав це так, коректно. Після вчорашньої заяви президента України виникло цілком логічне, цілком зрозуміле занепокоєння суспільства, яке насправді не розуміє, що відбувається і що на нас чекає далі.
У Верховній Раді є ціла низка важливих законопроєктів. Починаючи від бюджету, закінчуючи законом про ринок землі. Але насправді дуже важко обговорювати щось, коли ми не розуміємо, як саме виглядатиме наше майбутнє. Тому фракція «Голос» наполягала вчора і наполягає сьогодні на тому, щоб в цій залі перед депутатами, а відтак і перед суспільством, перед громадянами виступив президент і пояснив логіку своїх дій, логіку того, що відбувається в державі в царині безпеки. Немає поки що підстав говорити про якісь перемоги чи зради.
Немає поки що підстав говорити, що відбулося критичного чи надзвичайно важливого, переможного чи зрадницького в прийнятті українською делегацією в Мінській групі так званої формули Штайнмайєра. Поки що це просто набір слів. Але суспільство, кожна мати, кожен боєць на фронті має почути від президента, який є вищою посадовою особою, гарантом суверенітету, верховним головнокомандувачем, головою Ради національної безпеки, вони мають почути простою людською мовою, які є наміри президента щодо війни і миру. На превеликий жаль поки що такої аргументації кожен громадянин України ще не почув. Ми сподіваємося, що ми почуємо…»
В «Голосі» вважають, що незважаючи на те, як відбудуться перемовини в Нормандському форматі, «є очевидним необхідність відходити від тексту Мінських угод, які померли з юридичної точки зору».
«Безпековий формат обов’язково має передувати політичному, — каже Рахманін. — Щоб не було жодних подвійних тлумачень, щоб не було жодних непорозумінь з цього приводу, ніякі вибори на будь-якій частині української території за будь-яким законом не можуть відбуватися до того, поки не буде забезпечена безпека громадян».
«Вітаємо рішення Тристоронньої контактної групи»
Нестор Шуфрич, фракція «Опозиційна платформа — За життя».
«Слова, які говорив президент України Зеленський «Не мы начали эту войну, но мы её закончим», вчора ми почали в це вірити. Так, ми закликали до цих дій декілька місяців. І вітаємо вчорашнє рішення Тристоронньої контактної групи щодо підписання «формули Штайнмайєра». Ще раз підкреслюю, Україна чекала цього з 2016 року. Це надія на те, що дорога до миру розблокована, і Україна почала рухатися саме в тому напрямку…»
«Відведення військ, обмін полоненими, демілітарізація окупованих частин, контроль за кордоном»
Тарас Батенко, група «За майбутнє»
«Коли ми говоримо про зраду, в цій залі чи поза цієї зали, це відбувається з двох причин: перша — піару, бо кому це вигідно з політичної суб’єктності, а друга — незнання ситуації, відсутність інформації. І нас хвилює, звичайно ситуація, після вчорашніх подій, коли ми бачимо по ряду областей України через відсутність інформації громадські активісти, організації різного трактування починають підіймати хвилю протестів. Я вважаю, що ми як парламент, як вищий законодавчий орган, повинні випереджати ці події, як мінімум.
Але разом з парламентом ці події має випереджати виконавча гілка влади. Тому я підтримую колег, і наполягаю на тому, щоб в частині останніх угод ТКГ в Мінську і тих розмов, які велися стосовно «формули Штайнмайєра», міністр, як мінімум, закордонних справ пан Пристайко був присутній в залі парламенту і відповів на всі питання, які хвилюють суспільство і які може донести до парламентських фракцій, депутатських груп…
Кажучи про страшилки і кажучи про реальні перестороги, капкани, в які Україна потрапила, були підсунуті українському суспільству раніше. Ці капкани сидять в Мінську-1 і Мінську-2. І нікуди ми від них поки не можемо подітися. Бо як тільки Україна фактично виходить з цього формату Мінського процесу, чого, можливо, від нас чекає частина європейської спільноти, Німеччина, Франція і так далі, це може відобразитися одразу на санкційному режимі стосовно Російської Федерації, і ми цього теж не можемо допустити.
Друзі, ми розуміємо «формулу Штайнмайєра» — не в читанні Російської Федерації і навіть не вчитанні Німеччини, ми повинні формулу Штайнмайєра читати виходячи зі своїх національних інтересів. Безпекових і інтересів з точки зору територіальної цілісності. І ми вважаємо, що формула Штайнмайєра, яка в перспективі буде чи не буде підписана, це покаже Нормандський формат, і імплементована у майбутній закон про особливий статус Донбасу, має насамперед складатися з безпекової частини. А що таке безпекова частина? Це розмежування військ, відведення військ, обмін полоненими, демілітарізація окупованих частин і, що найголовніше — контроль за кордоном. Якщо не буде контролю за кордоном, що треба доводити і переконувати у Нормандському форматі, ніякі вибори на окупованих територіях навіть за законами України неможливі».
«Ми поспішаємо, тому що щодня отримуємо повідомлення про загиблих»
Богдан Яременко, «Слуга Народу».
«На жаль, ми стали з вами свідками вчора дуже неприємної тенденції, коли велика кількість політиків, політологів, експертів, які називають себе патріотами, більше довіряють заголовкам російських ЗМІ ніж президенту України. Це практика, від якої слід відмовлятися.
Що відбулося на переговорах у Тристоронній контактній групі? Після зустрічі 1 вересня представників глав держав представник ОБСЄ Мартін Сайдік звернувся до України з питанням, чи погоджується Україна з текстом російських пропозицій щодо способу застосування закону про особливості місцевого самоврядування на окупованих, в окремих районах Донецької і Луганської областей. Спосіб дуже простий — на тимчасовій основі до моменту місцевих виборів і на постійній основі після цих виборів, які, звичайно, повинні бути визнані у порядку, який ми тут в Україні встановимо.
І у відповідь на це отримав лист представник ОБСЄ, не представник Росії, не представник будь-якої іншої визнаної чи невизнаної сторони, отримав лист від представника України в Тристоронній контактній групі Леоніда Кучми про те, що цей текст нас влаштовує, ми на нього погодилися. І все.
Чому це потрібно було зробити? Тому що це передумова, вимога Росії, для проведення саміту в Нормандському форматі, це їхня передумова для діалогу президентів. Діалогу, який повинен принести мир. Мир є метою президента Зеленського, є метою нашої партії. І, відповідно, для того, щоб почати цей процес, нам потрібно було виконати цю умову.
Юристи розуміють цінність і важливість фрази, яка була закладена у цьому листі, а також хто її підписав.
Навіщо потрібні ці переговори? За що ми будемо на них виступати? Що пропагуватиме Україна? На ці питання теж є відповідь. Як питання на те, чому так швидко, чому ми поспішаємо. Ми поспішаємо, тому що щодня отримуємо повідомлення про загиблих. І ми не можемо чекати, ми не хочемо чекати. Ми хочемо переговорів.
Але для того, щоб вони почалися Україна теж має свої передумови. Вони чітко заявлені президентом Зеленським. Ми почали обмін полоненими і наполягатимемо на його продовженні. Ми повинні розвести війська, відвести їх від лінії зіткнення для того, щоб встановити чітке стале перемир’я і припинення вогню для того, щоб не гинули наші військовослужбовці. Так, ми повинні отримати контроль над територіями, на яких будуть відбуватися вибори до органів місцевої влади.
Всі ці червоні лінії чітко окреслені президентом України Володимиром Зеленським неодноразово — і публічно, і, дозволю собі таку вільготність, сьогодні на зустрічі із керівниками фракцій у Верховній Раді, із фракцією партії «Слуга Народу». Саме ці червоні лінії — це те, що будемо відстоювати ми, депутати партії «Слуга Народу» тоді, коли дійсно справа дійде до опрацювання закону про особливості місцевого самоврядування. Той закон, який є, особисто мене не влаштовує, тому що в ньому є положення про безумовну амністію, про місцеву міліцію і так далі, що я не хочу, щоб було на моїй землі, і цього не хоче наша фракція, цього не хоче президент Зеленський.
Я прошу вашої підтримки, прошу спокою, українська дипломатія працює. Ми працюємо для того, щоб встановити мир. Мир не дається простою ціною. Російські танки стоять у нас на Донбасі і в Криму. Росія може нав’язувати нам свою волю, але вона ніколи не примусить нас переступити через червоні лінії, про які я сказав. Слава Україні!»
«Формула Штайнмайєра» придумана в Кремлі»
Петро Порошенко, «Європейська Солідарність»
«У нас сьогодні в цій залі звучали декілька тверджень, які треба, безумовно, прояснити.
Перше твердження: ніякої «формули Штайнмаєйра» не існує в природі. Це російська вигадка. Ніколи до вчорашнього дня жоден представник України ні письмово, ні в іншій формі, ніколи не схвалював «формулу Штайнмайєра». Я вам це кажу як безпосередній учасник самітів Нормандського формату, де неодноразово Путін намагався протягнути цю версію, і українська сторона завжди давала рішучу відсіч, і наші німецькі, французькі і американські партнери завжди підтримували українську сторону.
«Формула Штайнмайєра» придумана в Кремлі. «Формула Штайнмайєра» захищає російські інтереси. «Формула Штайнмайєра» з учорашнього дня, як би зараз вас не намагалися переконати у зворотному, після того, як на весь світ було заявлено, що Україна її схвалила, лише з учорашнього дня стала частиною всього процесу.
Що нам казали пів року тому? Припинити війну дуже легко. Достатньо просто перестати стріляти. Твердження цього можна легко перевірити: у вересні поточного року 41 поранений, 11 загиблих. І це є та ціна, яку Україна платить, даючи відсіч російській агресії.
Оцінка «формули Штайнмайєра» уже висловлена після схвалення Україною міністром закордонних справ РФ. На запитання: а що ж воно буде на окупованих територіях, Лавров сказав: «Буде так, як в Придністров’ї». Це його бачення. Невже ви цього не чуєте? Ватажки бандитських формувань пішли далі і дві години тому заявили: схвалення Україною «формули Штайнмаєра» фіксує, підтверджує і забезпечує право народу Донбасу на самовизначення. Ось, до чого домовилися! Ось, яку ціну має заплатити Україна лише за саму можливість обговорювати на саміті Нормандського формату, що робити далі. Наголошую, зустрічі у Нормандському форматі на найвищому рівні мають бути точно без будь-яких попередніх умов…
Третя позиція: приймаючи «формулу Штайнмайєра», Україна добровільно зреклася дорожньої карти імплементації Мінську, який був підтриманий нашими німецькими і французькими партнерами. Це є абсолютно чіткий документ, який був розроблений, і я буду просити, щоб кожен народний депутат отримав його і переконався в цьому.
Ще одна позиція — Україна ніколи зараз не піднімає позицію щодо миротворчого контингенту за рішенням Ради безпеки ООН, яку підтримали всі наші партнери, і лише Путін був проти! Це має бути предметом ретельного обговорення!
Наголошую на пріоритеті безпекового компоненту, який має передувати політичному. Про виведення російських військ з нашої території! Про виведення важкої техніки і артилерії! Про роззброєння незаконних військових формувань! Про забезпечення діяльності політичних партій, кандидатів від України, участь у виборах тимчасово переміщених осіб і про контроль над кордоном! Це все є в Мінську, і це ми маємо забезпечити як передумову початку політичного процесу!
На жаль, зараз єдине, що ми отримали — це удар по світовій солідарності на підтримку України, який прийшов після розголошення відповідної розмови (мається на увазі телефонна розмова Зеленського і Трампа — ред.). Атака і по нашим німецьким, французьким партнерам, атака по двопартійній єдності підтримки, по якій ми працювали 5 років.
Але я хочу чітко наголосити: друзі, зараз час об’єднатися, маючи будь-які суперечки всередині держави, на зовнішньому фронті… Спільне наше рішення може допомогти Україні не втрапити в ту пастку, яку запланував Путін».
«Чікі-пікі», фортеця перед президентом, колонія РФ
Юлія Тимошенко, «Батьківщина»
«Я думаю, що навколо нас бурлять дуже різні події, і нам як нації, як народу, треба чітко розуміти всі інтереси, які є навколо нашої території, а, по-друге, нам треба незалежно від того, на які партії ми розділені, на які групи, на які бачення і розуміння, нам треба просто для себе визначитися, що в цій боротьбі, коли у нас окупований Крим і Донбас, коли ми у війні, нам треба всім бути єдиною командою.
Ми — єдина команда і на чолі сьогодні є президент України, який може цю команду вести і бажано успішно.
Для того, щоб ми мали можливість усвідомити, що відбулося, я хотіла би трошки розповісти нам про деталі. Тому що те, що нам сьогодні всім треба знати, це знати деталі. Щоб приймати рішення.
Так от перше — що таке «формула Штайнмайєра» взагалі? Сьогодні всі легко оперують цим поняттям, але абсолютно ніхто точно не сказав, що це таке. Хтось за формулу, хтось проти, а що насправді це є?
Ну, по-перше, я не погоджуюся, що це є повітря, тому що «формула Штайнмайєра» була по суті формалізована спеціальним листом міністра закордонних справ Лорана Фабіуса (Франція) і Штайнмайєра. Тобто вони формалізували текст, і всі знають в світі, що таке «формула Штайнмайєра». Вона передбачає, що в Україні, на окупованій території Донбасу, мусять бути проведені місцеві вибори, причому прийняття закону про місцеві вибори, через 90 днів — вибори і, якщо нормально «освятить» ОБСЄ, що все там відбулося «чікі-пікі», все чудово, під нашими прапорами, після того, входить закон про особливий статус Луганської і Донецької областей в силу. І не цей президент приймав закон про особливий статус Луганської і Донецької областей! Ми були єдиною командою, яка голосувала проти цього законопроєкту. І коли сьогодні хтось виступає проти автономії Луганської і Донецької областей, то давайте ми з вами чесно скажемо, що автономія фактична і абсолютна закладена в законі про особливий статус Луганської і Донецької областей! Не треба один одного дурити.
І тепер питання: чому «формула Штайнмайєра» для України — не дуже добра? Тому що вони наполягали на тому, щоб вибори в місцеві органи влади, а так само їх легалізація, відбулася без демілітарізації окупованого Донбасу. І без відновлення кордону під контролем України. Не лінії розмежування, а російсько-українського кордону. І, безумовно, повернення туди Конституції України і повернення тих переміщених осіб, які хочуть туди повернутися. Тобто іншими словами: «формула Штайнмайєра» в дипломатичному світі розуміється так: спочатку вибори, а потім уже як життя покаже, а формула України — це спочатку повна демілітарізація, відновлення кордону, повернення закону, Конституції, контролю України на цю територію, а потім вибори. Ось в чому різниця!
Але в той же час ми як парламент, як команда, мусимо стати сьогодні біля президента, а скоріше фортецею перед ним, і нам з вами ухвалювати зміни до закону про особливий статус Донецької і Луганської областей. І нам треба зняти частину дипломатичного тягаря з президента і тут в парламенті зробити українську формулу врегулювання війни на сході, повернення території в Україну і, безумовно, повернення миру!
Але майте на увазі, якщо пройде «формула Штайнмайєра», і якщо вони там будуть голосувати пушками і без народу, і без України, то тоді, це буде не Придністров’я, це буде по суті повернуте Придністров’я в склад України, і вони будуть приймати рішення про життя України під контролем Російської Федерації. І тоді найближче голосування, яке буде, парламентське, президентське, не має значення, 5,5 млн бюлетенів на тій території голосують, там людей не буде. Якщо залишиться ця територія під контролем РФ всередині України, це буде означати, що 5,5 млн сфальшованих бюлетенів поміняють всі пропорції всередині України, і ми будемо знову колонією Російської Федерації».
Читайте також: «Формула Штайнмайєра»: заява президента і текст листа Кучми