Концерти, ковбаса, бруківка: чим зваблюють кандидати
На четвертому поверсі Національного музею історії України в Києві час від часу лунає голос почесної харків’янки Людмили Гурченко. На екрані в цей час персонажі «Зіркових війн» обіймають харківські пам’ятники. У 2014 році такими роликами агітувала за себе «Інтернет-партія України». Нині ця відеореклама є частиною експозиції «Музею виборчого трешу», матеріали до якої зібрав Громадський рух «Чесно».
Експозиція представлена здебільшого матеріалами попередніх виборчих перегонів.
Наступного року організатори планують відкрити експозицію на зразках агітації нинішньої парламентської кампанії. Спостереження свідчать, що у формуванні майбутніх фондів «Музею виборчого трешу» регіони можуть зробити чільний внесок. Чим заохочують кандидати, в своїх областях з’ясовували «Галицький кореспондент» та «МедіаПорт».
За якими правилами обираємо?
Цьогорічна дострокова парламентська кампанія відбувається за старою виборчою системою. Українці отримають два бюлетені: зі списком партій та кандидатами в одномандатних округах.
У багатомандатному окрузі Центральній виборчій комісії ледь не довелося проводити повторне жеребкування та передруковувати бюлетені: Аграрна партія позивалася на ЦВК через включення «Руху нових сил» до списку під номером 22 без жеребкування. Зрештою Верховний Суд прийняв сторону комісії і вимоги позивача не задовольнив. Відтак бюлетень по багатомандатному виборчому округу міститиме 22 назви партій.
11 липня, після майже двох років розгляду і сотень правок, Верховна Рада схвалила новий Виборчий кодекс, який регулюватиме проведення виборів України за відкритими списками. Двоє харківських мажоритарників Дмитро Святаш та Валерій Писаренко намагалися скасувати щойно ухвалений документ, посилаючись на процедурні порушення, але підтримки не отримали.
Виборча реформа, за новим законом, набуде чинності 1 грудня 2023 року. Однак, у «Громадянській мережі «Опора» висловили сумнів: позачергові вибори призвели до іншої калькуляції п’ятирічного терміну повноважень, тож наступні парламентські вибори можуть пройти ще по-старому.
Скільки мажоритарників
В нинішній кампанії в межах 199-ти округів України балотується понад три тисячі мажоритарників.
За кількістю округів Харківщина на другому місці після Дніпропетровщини — область розділена на 14 виборчих округів.
Від початку кампанії ЦВК зареєструвала в регіоні 160 кандидатів-мажоритарників, однак станом на 11 липня скасувала реєстрацію сімох.
Шестеро відмовилися від участі у виборах, а реєстрацію одного — кандидата від партії «Слуга Народу» Олександра Куницького — Центрвиборчоком скасував через порушення виборчого закону. У розпал кампанії в Харкові розгорівся скандал — Куницький підтвердив, що має громадянство Ізраїлю. До ЦВК надійшла скарга від його конкурента по округу. Центрвиборчком її частково задовольнив і, посилаючись на дані Держприкордонслужби, постановив, що, всупереч вимогам, кандидат протягом останніх п’яти років проживав за межами України 264 дні. Протиправність постанови 14 липня Куницький довів у суді. У ЦВК ще є час на оскарження.
Читайте також: ВСУ підтвердив протиправність рішення ЦВК по Куницькому — представник партії
На Івано-Франківщині — вдвічі менше округів, ніж на Харківщині. Тут кандидатами зареєструвалися 97 людей. Двоє з них — нардеп VII та VIII скликань Олександр Шевченко та Тисменицький міський голова Степан Сворак — кандидатури відкликали. Перший — на користь свого помічника.
«Дороговказ» від харківського мера
Вибори в парламент відзначаються подвійною роллю Харківського міського голови Геннадія Кернеса.
По-перше, він і сам є кандидатом у народні депутати. Геннадій Кернес та його одеський колега Геннадій Труханов об’єдналися в партії «Довіряй ділам». Ця політсила та ще чотири партії пішли на вибори під єдиним брендом — «Опозиційний блок». Кернес отримав третій номер у виборчому списку, але попередив: якщо партія пройде в Раду, поступиться місцем у списку і залишиться мером.
По-друге, за традицією Кернес намагається вплинути на уподобання виборців. Наприкінці червня на сторінці міського голови у Facebook з’явився список команди його «однодумців».
Троє з семи — колишні члени Партії регіонів, яких міський голова просував ще на виборах 2012-го року: Дмитро Святаш (висунутий при цьому «Опозиційною платформою — За життя), Володимир Мисик, Анатолій Денисенко. У своєму окрузі залишився і Валерій Писаренко, вперше обраний до ВР за списком «Блоку Юлії Тимошенко» (на виборах 2012-го року його висувала Партія регіонів, у 2014 році йшов самовисуванцем і згодом приєднався до депутатської групи «Відродження»).
У цьогорічному «списку симпатій» міського голови опинилися також нардеп, колишній член партії «БПП» Олександр Грановський та депутат Харківської облради Олександр Ткаченко.
50 відтінків зеленого та обіцянки в медіа
Харків заповнений рекламою «Опоблоку» і мерських улюбленців. Деякі кандидати, як от Ткаченко і Писаренко, у своїй рекламі використовують стилістику «ЗЕкоманди» — зелений відтінок. Такі ж кольори переважали і в оформленні з’їзду «Довіряй ділам». Співголова партії Геннадій Труханов питанню про «перефарбування» здивувався: «[Зеленський] оформив авторські права? Але поки я такого не чув».
Ближче до виборів популярних кольорів набули не тільки «промерські» кандидати. Зелений з жовтим у своїх листівках почав використовувати нардеп і кандидат Олександр Кірш.
Активність кандидатів, яких просуває Кернес, традиційно можна відстежувати за випусками «Харківських ізвєстій», що фінансуються з міського бюджету. Кандидати організовують виборцям розваги, перерізають стрічки, інспектують будівництва, збирають запити від виборців і надають обіцянки.
«Це напевно єдиний народний депутат України, який може приїхати в любе село і з чистою совістю підійти поздоровкатися фактично з кожним», — типовий коментар на підтримку кандидатів в ефірі «Ізвєстій» (лексику мовця збережено).
У новинах з’являються Євгеній Мураєв, Олександр Вілкул, Вадим Новинський, які разом з Геннадієм Кернесом входять до списку «Опозиційного блоку». Немає у цих матеріалах лише згадок про те, що всі діячі є кандидатами, а отже і згадок про передвиборчу агітацію.
«В переважній більшості округів є кандидати, які є теперішніми депутатами. І через це комунальні медіа потрапляють у пастку, тому що ще з 90-х років існує порядок висвітлення діяльності депутатів комунальними ЗМІ, і вони можуть подавати їхню діяльність як діяльність діючих депутатів, не згадуючи, що вони є кандидатами», — пояснює колізію політологиня Юлія Біденко.
Рекламує кандидатів в ефірі «Ізвєстій» і сам Кернес: старанно перераховує прізвища членів так званої команди Харкова.
Суперники «промерських» кандидатів шукають місце в інших медіа. І знаходять. В одному з випусків телекомпанії «АТН» кандидат від партії «Слуга народу» Андрій Одарченко вириває з коренем старий пень, обіцяючи так само зробити із корупцією. У медіагрупі «Об’єктив» з’являються позитивні матеріали про прем’єр-міністра Володимира Гройсмана.
«Факт так званої «джинси» (матеріалів з ознаками замовності — ред.) є помітним майже у всіх ЗМІ Харкова та Харківської області. Пишеться стаття про якусь подію, але в самому тексті статті видно, що подія відходить на другий план і розповідається інформація, який гарний кандидат щось дуже гарне зробив», — коментує координатор громадського спостереження за виборами у Харкові та Харківській області Микола Зінченко.
Івано-Франківськ: кандидати з політичним досвідом і без
В числі кандидатів, які балотується на Франківщині, політичний багаж мають міністр енергетики та вугільної промисловості Ігор Насалик, секретарка Івано-Франківської міської ради Оксана Савчук. Останню активно підтримує міський голова Руслан Марцінків. Часом — навіть дуже: постає замість неї на білбордах з політагітацією.
Є і зовсім нові обличчя. Так, до Верховної Ради йде і акторка франківського драмтеатру Галина Баранкевич, у творчому доробку якої — збірник лемківських пісень та кілька головних ролей у виставах театру.
В тому, що у парламент йдуть люди без досвіду, немає нічого поганого, каже політолог Ігор Доцяк.
«Є великий соціальний запит на зміну, і вибори президента України це яскраво показали. Ті, які керують зараз, — це ті люди, які уже довший час у політиці. У них комсомольське, комуністичне минуле. Це добре, що заходять ті, які сформувалися в зовсім іншу епоху, які мають інше сприйняття дійсності. Людина, яка працює у ВР, не повинна і не може бути експертом у всіх питаннях. Вона просто повинна мати загальну стратегію, має розуміти загальні особливості розвитку, мати певні тверді цінності та переконання, на основі яких б вона діяла та реалізовувала», — вважає політолог.
Головна перевага старих облич — впізнаваність.
«Виборча кампанія дуже коротка, і людині, яка зовсім невідома, дуже складно без якихось ресурсів проявитися. Багато ще поєднується з партійним брендом. Люди, які пов’язують себе з якоюсь партією, відразу отримують кредит підтримки і рейтинг. Але треба розуміти, що вони не можуть бути тотожні», — зазначає політолог.
Хліб з ковбасою, бруківка, неповнолітні агітатори
Методи агітації на Франківщині — такі самі, як і по всій країні. Хтось влаштовує безкоштовні концерти і переконує, що жодного слова агітації зі сцени не скаже. Але за годину до концерту — таки піарить і партію, і себе.
Під час свята «БАМфест. Фестиваль добрих сусідів» відвідувачам роздавали газети, набори агітаційної брендованої продукції і повітряні кульки. Хоча організатором заходу був Департамент освіти та міський Центр дозвілля дітей та юнацтва, фестиваль проводили за ініціативи кандидатки Оксани Савчук. На її підтримку франківців закликали підписуватися. Наприкінці фестивалю кандидатка відзначала активних мешканців грамотами та подарунками, схожими на продуктові набори — з овочами, зеленню, буханками хліба, ковбасою й напоями.
Кожен пакунок, до якого входили і брендовані пряники, був перев’язаний стрічкою з календариком: «До Верховної Ради України. Савчук Оксана. Команда Марцінківа. Вибори — 21 липня. ВО «Свобода».
Рекламу секретарки міськради зафіксували і у громадському транспорті Івано-Франківська. Щоправда, сама вона стверджує, ролик не замовляла, тому нічого не порушувала.
Інший кандидат — Сергій Басараб, висунутий партією «Європейська Солідарність» по округу з центром у м. Снятин, повідомив у соціальній мережі, що «Тримає слово!» та привіз бруківку для тротуарів у селище Кути.
«Галицький кореспондент» помітив агітацію вже на в’їзді до селища. На кожному стовпі на відстані 30 метрів по обидві сторони дороги — листівки із закликом «Знайомтесь. Сергій Басараб. Спільно зможемо все». До знайомства з кандидатом закликають стіни будинків та паркани.
Весь центр селища переритий та заставлений упаковками бруківки з наліпками «Від Сергія Басараба». Ремонт тротуарів ще не завершили, але сам кандидат вже встиг сфотографувався з мешканцями на їхньому фоні.
«У нас минулого року уже один ставив дорогу. Так ставив, що сьогодні вона вже знову вся у ямах. То й що він тут цю бруківку ставить? Тут машини їздять, та вона розсипеться за місяць! Це він нас так купити хоче. Але люди не дурні, мають свою голову на плечах. І бруківка йому не допоможе», — каже мешканець Іван Павлюченко.
Натомість інші місцеві жителі кажуть, що задоволені тим, що центр буде облаштований, а підкуп це чи ні — неважливо.
«Інші лише обіцяють і нічого не роблять, цей хоть щось. Так, це під вибори робиться. Ну і що?» — каже Галина Дідик.
Схожу акцію із використанням бруківки кандидат провів у селищі Верховина.
Неповнолітніх у брендованих футболках та бейсболках зеленого кольору з логотипом політичної партії «Слуга Народу» та написом «Зробимо їх ще раз» нещодавно помітили на вулицях Івано-Франківська. У соцмережах представників партії звинуватили у «експлуатації дітей для агітації».
Андрій Сторожук, кандидат від партії «Слуга народу» по округу №83 (Івано-Франківськ), назвав агітаторів волонтерами. Він переконує, що для поширення газет, листівок та іншої агітаційної продукції представники штабу запрошують лише дорослих, а футболки і кепки зеленого кольору були і є у вільному доступі.
За фактами можливих порушень громадські спостерігачі звертаються до поліції, розповідає координатор «Громадянської мережі «Опора» на Івано-Франківщині Богдана Морикіт.
«Агітація під час фестивалю «БАМфест» має ознаки порушення. Не можна надавати товари і послуги на безкоштовній чи пільговий основі, які супроводжуюються агітацією. Але встановлює ці факти поліція… Також зверталися до правоохоронців щодо проведення безкоштовної лотереї у місті Коломия. Організував її кандидат у депутати Андрій Іванчук з округу №88. У ній участь брав тренер національної збірної Андрій Шевченко, а закон України забороняє проведення безкоштовної лотереї, яка супроводжується агітацією», — каже він.
Координатор пригадав два випадки, коли використовувалися агітаційні дії під час заходів, організованих владою міста.
«Ми звернулися із запитом до міського голови, чи агітував він за кандидатку Оксану Савчук у робочий час. Закон забороняє агітувати на заходах, які організовуються міською владою, а також забороняє агітувати у робочий час посадовим особам. Наразі відповідь від поліції не приходила», — додає Богдан Морикіт.
Поліція Івано-Франківської області наразі зареєструвала 70 повідомлень про порушення виборчого законодавства по 142 фактах.
«Маємо одне кримінальне провадження. Це стаття 157 ККУ. Це ситуація щодо чинного народного депутата, яка трапилася в центральній частині міста (Олександра Шевченка облили фекаліями в Івано-Франківську — ред.). Складено 67 адміністративних протоколів. Всі матеріали направлено до суду. Наразі є тільки одне прийняте рішення у суді, а всі інші перебувають на розгляді. Суд має право розглядати три місяці ці матеріали. По 33 адмінматеріалах ще проводиться перевірка», — розповів заступник начальника Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області Олег Йосипів.
«Вивчимо все, проаналізуємо та складемо адміністративні протоколи про непрямий підкуп виборців, якщо будуть підстави», — додав він.
Що фіксують спостерігачі у Харкові
Випадки порушень агітації відстежують і харківські спостерігачі «Опори».
Кандидатка від «Слуги народу», доцентка та викладачка Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого Вікторія Алєксєйчук записала відеоролик у будівлі бібліотечного комплексу університету. Використовувати службове приміщення для агітації забороняє закон «Про вибори народних депутатів України» забороняє.
«Наразі ми зверталися близько 100 разів із заявами про порушення. Найтиповіше — порушення правил розміщення агітаційних матеріалів. По-перше, це розміщення виборчих матеріалів не за рахунок виборчого фонду кандидата, як того вимагає закон, також ми фіксували розміщення агітації у не встановлених законом місцях: на деревах, стовпах, всьому, що завгодно. Також пан Олександр Куницький, який іде по 169-му округу, розміщував агітацію на таксі. Закон прямо забороняє розміщувати агітаційні матеріали на транспорті або таксі. Також деякі кандидати під час агітаційних заходів деякі кандидати роздавали людям футболки. За цим ми помітили Валерія Писаренка та Вадима Воскобойнікова», — розповідає харківський координатор «Опори» Микола Зінченко.
В одному з округів склопакети в під’їзді замінювали на такі ж, але з прізвищем кандидата Івана Ракича. Сам він від такої реклами відхрестився. А від Благодійного фонду Грановського виборцям роздавали ліки, що, на думку спостерігачів «Опори», може бути непрямим підкупом.
Фіксують спостерігачі і випадки «чорного піару» — поширення негативних матеріалів про кандидатів.
«На початку минулого тижня представники кандидата Анатолія Русецького (самовисуванця по 178 округу — ред.) звернулися до поліції, що якісь невідомі розклеїли листівки, в яких було вказане, що Русецького підтримує Петро Порошенко. Цими листівками заклеїли всі паркани, дерева, стіни житлових будинків. Представники Русецького заявили про провокацію проти них», — розповів Зінченко.
На деяких вулицях Харкова помітили провокаційні банери проти «Опозиційної платформи — За життя». Офіс цієї політсили за останні кілька тижнів тричі піддавався нападам. У соцмережах також з’являється реклама проти Олександра Кірша. Замовники кампанії висміюють аніматорів із різнокольоровими голубами, яких команда депутата запрошувала на зустрічі з виборцями.
Харківська поліція з початку виборчої кампанії зареєструвала понад 200 порушень виборчого законодавства, зо тридцять з них стали приводами для відкриття кримінальних проваджень.
До поліції зверталися не тільки спостерігачі, але й кандидати. Дмитро Святаш написав заяву через те, що на нього напали націоналісти. А Олександр Фельдман — скаржився на «чорний піар».
Микола Зінченко каже, що поліція на цих виборах виглядає нейтральною, але далі першого реагування, за його словами, справи не йдуть. «Усе або списується, або закривається», — каже спостерігач.
Соцмережі і літо, яке диктує
У теперішній кампанії до ВР зросла роль соціальних медіа, зауважує політологиня Юлія Біденко.
«Ми бачимо, що деякі кандидати наслідують стиль обраного президента і звертаються до виборців у Yotube-каналі, чи в Instagram, чи у Facebook. Зокрема, кандидати від «Слуги народу» більш активні у цьому сенсі», — пояснює вона.
Змінилася тематика агіткампаній. Якщо у 2014 році центральною темою була агресія Росії, зараз основні теми — мир, тарифи, досягнення добробуту. Помічає Юлія Біденко і зміни у формах роботи з виборцями.
«Кандидати більше звертаються до форм розваг, на відміну від пропозицій взяти гроші чи продуктові набори. Іде карнавалізація підкупу, багато кандидатів влаштовують свята з клоунами, з морозивом. Літня кампанія диктує свої межі і речі, на які люди реагують», — додає Біденко.
Проблемою, на думку політологині, є те, що виборці не завжди розуміють повноважень народних депутатів. Більше того, цього часом не розуміють і самі кандидати.
«Більшість кандидатів у своїх програмах пропонують виконувати функції органів місцевого самоврядування: реконструювати парк місцевого значення, провести водогін, зробити ремонт тепломереж. Якщо до цього дискурсу опускаються кандидати, що говорити про виборців. Вони не будуть розбиратися, чи є обіцянка популістичною, чи входить у повноваження народного депутата», — каже політологиня.
Наскільки переконливими були кандидати, стане відомо вже 21 липня.
Автори: Ірина КУЙБІДА, Григорій ПИРЛІК
Матеріал підготовлено в рамках спільного проєкту «Від Сходу до Заходу» редакцій «Галицький кореспондент» (Івано-Франківськ) і «МедіаПорт» (Харків), який здійснюється за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.