Web Analytics
Харківський літмузей представив виставку «Антитекст» на фестивалі в Івано-Франківську | MediaPort

Мультижанровий фестиваль «Харків: (не)релокована культура», що проходить цього тижня в Івано-Франківську, відкрила виставка «Антитекст» Харківського літературного музею. Восени її також побачать за кордоном.

Експозиція складається з чорно-білих стендів з історіями та фактами з життя митців, яких убила радянська влада.

«Виставка має історію: вперше ми її поставили навесні 2023 року у Львові у музеї «Тюрма на Лонцького», також взимку 2024 була у літературному музеї», — говорить кураторка екскурсії Тетяна Ігошина.

Виставка розповідає зокрема про нав’язування чужої культури. Тексти, що виходили за її рамки, ставали «антитекстами» і підлягали знищенню.

«Виставка «Антитекст» — це про те, як ці механізми спрацьовували у ХХ столітті, коли росія нищила наші тексти та нищила авторів цих текстів. Що ми втратили разом з Підмогильним, Хвильовим, які якраз підійшли до того віку в якому могли б створити… ми навіть не знаємо, що вони могли б ще створити. Але ми це втратили. І росія так і працювала. І сьогодні, коли ми заховали наші експонати, ми не можемо працювати з цими матеріалами, якраз прийшла думка показати, як на нас впливає відсутність, яка і сьогодні проявляється — культурні діри, які робить росія», — коментує директорка Харківського літературного музею Тетяна Пилипчук.

Під час російського повномасштабного вторгнення Харківський літературний музей евакуював колекцію з Харкова. Виставка «Антитекст» частково компенсує її відсутність.

«Ми з Яною Партолою і Кирилом Лукашем добирали, що саме показати у Франківську. Щоби програма була цілісною. І ця виставка «Антитекст» — про відсутність. Про те, що росія у нас сьогодні разом з життями наших людей і наших митців забирає. Забирає колосальний потенціал людей, які могли би реалізуватися, які могли би створити дуже багато», — говорить Тетяна Пилипчук.

Після Івано-Франківська «Антитекст» презентують у Німеччині та Австрії.

«1 жовтня відкривається німецькомовна версія цієї виставки в Берліні, потім у Кельні, потім у Граці. Я думаю, що ця виставка багато що пояснить. Коли журналісти ставлять запитання про стосунки з росією, то нам хочеться пояснити інакше: не те, що вони знають з російських джерел. Це не просто конфлікт «двох братніх народів», які там щось не поділили, що це дуже глибинне протистояння цивілізаційних підходів», — пояснює Пилипчук.

Читайте також: Івано-Франківськ приймає фестиваль «Харків: (не)релокована культура»: що у програмі