Харківщина — на третьому місці за кількістю скарг до мовної омбудсменки
У січні — вересні 2025 року Секретаріат Уповноваженого із захисту державної мови зареєстрував 2227 скарг про порушення Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». 286 скарг надійшло з Харківської області.
Як повідомила Уповноважена із захисту державної мови Олена Івановська, цього року надійшло на 27% більше скарг, ніж за аналогічний період минулого року (1633 скарги).
«Найбільше скарг на порушення мовного законодавства надійшло з Києва — 870 звернень (39% від загальної кількості), Одеської — 339 (15%), Харківської — 286 (13%) та Дніпропетровської областей — 201 (9%)», — повідомила Івановська.
Найбільше порушень стосувалися:
- відсутності української версії сайтів інтернет-магазинів та вебсайтів — 574 звернень (26%);
- мови зовнішньої реклами та вивісок — 443 звернення (20%);
- порушень під час безпосереднього обслуговування — 397 звернень (18%);
- сфери освіти — 145 звернень (7%);
- сфери культури — 112 звернень (5%);
- порушень у медичних закладах — 93 звернення (4%).
Скарги також надходили щодо інформації про товари та послуги (етикетки, чеки, меню) — 115 звернень, порушень у сферах медіа (82), транспорту (53), книговидання (35), спорту (25) тощо.
«Понад 2 тисячі звернень за три квартали – це не просто цифри, а голоси людей, права яких були порушені і які вимагають поваги до своєї мови. Зростання кількості скарг означає, що українці стали уважнішими до свого права отримувати інформацію та послуги державною мовою. Це – показник зрілості суспільства і водночас сигнал усім, хто нехтує законом», — прокоментувала Івановська.
Закон «Про забезпечення функціонування української мови як державної» прийняли у 2019 році.