Web Analytics
Харків у фокусі іноземних медіа: 8 — 15 вересня | MediaPort

Харків воєнний та культурний. У тижневому огляді іноземних медіа — інтерв’ю із головнокомандувачем ЗСУ Олександром Сирським, статті про художника і волонтерів.

На сайтах іноземних медіа цього тижня — наслідки обстрілів Харкова та Харківської області, зокрема Дергачів, посилення штурмів на Куп’янському напрямку. Reuters пише про удар по Боровій, де загинули троє людей, дев’ятеро, в тому числі троє рятувальників, поранені.

CNN публікує повний текст інтерв’ю Крістіан Аманпур із головнокомандувачем Збройних сил України Олександром Сирським. Розмова відбувалася неподалік від лінії зіткнення, у місці, яке не розголошується з міркувань безпеки. Відповідаючи на питання Аманпур про операцію у Курській області, Сирський наголосив на важливості операції для оборони всього сходу України. У цьому контексті згадується Харківський напрямок.

  • «По-перше, ворог, російські війська, раніше мали намір використати Курський напрямок як плацдарм для подальших операцій проти наших військ. 10 травня вони почали наступ у Харківському напрямку, і вже через кілька днів планували завдати удару та просунутися на Сумському напрямку, використовуючи Курський напрямок та території Курської області як плацдарм для подальших дій проти нашої держави, проти наших Збройних сил там»;
  • «Зазнавши втрат на Харківському напрямку, вони буквально застрягли у своєму наступі й фактично перейшли до оборони у Вовчанську. Вони зупинилися в районі Глибокого, в районі Липців. І сил, які пішли в наступ на Харківському напрямку, більше не вистачало. Потім вони поступово почали перекидати ті підрозділи, які знаходилися у Курській області, у напрямку Сум, у напрямку Харкова»;
  • «Таким чином, наступ у Сумському напрямку не відбувся. Але вони продовжували розглядати цей напрямок як плацдарм для подальших дій. Крім того, вони щодня обстрілювали наші населені пункти, що призводило до втрат, насамперед серед мирного населення. Це тривало до травня, і в травні відбулося значне посилення. Тоді вже було зрозуміло, що це затримка тимчасова».

За словами Сирського, Збройні сили України, оцінивши можливості, обрали найслабшу точку в обороні росіян: «Ми завадили їм діяти. Ми перенесли бойові дії на територію ворога, щоб він відчув те, що ми відчуваємо щодня. І ми створили свою власну зону безпеки у Курській області. Крім того, ми взяли достатню кількість полонених. Ми створили «обмінний фонд», щоб звільнити наших військовослужбовців, які перебувають у полоні».

Сирський каже, що слід завжди шукати найслабше місце в обороні ворога, а також згадав про каскадне руйнування оборони противника під Києвом та Харковом.

Репортаж про харківських волонтерок з громадської організації «Турбота», які збирають донати і плетуть маскувальні сітки, вийшов на сайті KyivPost [увага: це українське видання, орієнтоване на іноземну аудиторію, проте варто знати, що у 2021 через ситуацію із власником там звільнилася команда і заснувала незалежний проєкт Kyiv Independent]. «Війна триває, донатьте! Саме такий меседж використовують Аня та Наталія на вулицях Харкова. В той час, як ми готуємо перфоманс навколо центральних пам’яток міста, багато громадян підходять до нас, щоб привітати та подякувати їм, часто шляхом спонтанного донату. Багато запитують, чи можна сфотографуватися поруч з нами, а один хлопець навіть наполіг, щоб я залишив собі його військову кепку!» — йдеться у матеріалі KyivPost.

Журналіст The New York Times провів два дні з харківським митцем Гамлетом Зіньківським. «Використовуючи руїни як полотно, Гамлет Зіньківський зафіксував життя в умовах війни в Україні у десятках похмурих, захоплюючих і суворо красивих картин. «Надламані, але незламні», — говорить підпис під однією з робіт», — пише автор. Видання наводить слова засновника «Хартії» (нині 13 бригада НГУ) Всеволода Кожемяки, який каже, що вірить у силу мистецтва, і спонукав художника творити: «Гамлете, просто візьми свій пензель і йди малювати на вулиці».

Хоча Зіньківський був налаштований скептично, він погодився і почав малювати на зруйнованих і безлюдних вулицях Харкова, одягнувши бронежилет, в який поклав художні інструменти, пише NYT. Однією з його перших робіт стало зображення на фанерній панелі, що закривала розбиті двері міської ради. На ній він намалював коктейлі Молотова — натяк на саморобну зброю, яку жителі підготували для оборони Харкова. «Пекельна гостинність», — написав він на муралі».

«Після того, як восени 2022 року східноукраїнські міста Ізюм і Куп’янськ були звільнені від російської окупації, Зіньківський поспішив туди, бажаючи побачити, що стало з його довоєнними муралами. В Ізюмі, за його словами, найбільш вражаючою була гостинність прийому, яку він отримав від місцевих жителів, що вижили, місяцями ховаючись у підвалах, боячись бути вбитими російськими солдатами».

Нещодавно Зіньківський оновлював в Ізюмі мурал, який зробив рік тому. На ньому зображені тривожні валізки, які люди тримають напоготові. «На опорі мосту, сильно пошкодженому бомбардуваннями, але який все ще використовується місцевими жителями, Зіньківський написав слова: «Надламані, але незламні». Хоча опора згодом обвалилася в річку, послання про стійкість залишилося у пам’яті громади».

Під час війни Гамлет вирішив переписати російськомовні написи українською.

Художник розповів, як деякі жителі просили його малювати по-іншому. «Намалюйте, будь ласка, щось гарне, наприклад, квіти чи дітей», — згадує Зіньківський, як одного разу благала літня жінка, коли він малював пістолети та ножі на воротах її житлового будинку. «Я не хочу малювати усміхнених дітей або красиві квіти. Це війна!» — він відповів.